Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Natuurlijk zal het helpen dat verandering door bevlogen managers met visie wordt uitgedragen. Vele individuele 'slachtoffers'van verandering hebben echter zeer negatieve ervaringen met bevlogen managers die geen enkele kennis van de dagelijkse werkpraktijk blijken te hebben. (zie ook bij Weggeman)Zij gaan er soms zelfs prat op dat ze niet gestoord worden door enige kennis van het primair proces.
Stel jezelf op de hoogte van de knelpunten in het primair proces, als verandermanager.
Start eens met het opsporen van werknemers met visie alvorens als manager te koketteren met de eigen bevlogenheid. Vorm communities waarin organisatiebreed visie wordt vertaald in werkbare verbeteringen. Beloon de bevlogen werknemer.
Verder is het van belang de mensen met visie en kennis om je heen te verzamelen. Dit hoeven niet noodzakelijkerwijs de voordehand liggende personen te zijn (bijv. afdelings- of programmamanagers). Zie boven water te krijgen wie verstand lijken te hebben van een veranderproces. Zoek ook de bevlogen mensen; mensen met hart voor de zaak Zoek ook de mensen met invloed in de groep op en betrek die in een vroeg stadium van het traject bij de voorgestelde veranderingen. Deze mensen zullen je helpen een verandering gladder door de organisatie te loodsen.
Veranderingen die van "bovenaf" opgelegd worden, zullen nooit helemaal beklijven binnen de organisatie. Al snel zul je dan ervaren, dat er eigenlijk op de oude voet wordt doorgewerkt, alleen verhuld in een nieuw jasje.
Als laatste moet je natuurlijk nooit het voortbestaan van je onderneming/business unit/afdeling op het spel zetten. Soms moet je uiteindelijk besluiten afscheid te nemen van de mensen die echt niet willen veranderen. Dat is onvermijdelijk bij een veranderingsproces.
Veranderen is een leuke bezigheid ook in geval van simpele voorbeelden. Dus naast een visie en passie ook een GEDEELDE visie en passie. En over de organisatie van de verandering ... het is en blijft een GEZAMENLIJKE reis van management en medewerkers. Een reis met hopelijk veel hoogtepunten, maar loop niet weg voor tegenslagen. En of je dat nou weerstand noemt of niet elke roos hoe mooi ook kent z'n doornen!
Voor organisaties zijn de mensen een middel om de verandering te realiseren. Maar een verbeter-proces kan pas slagen, als medewerkers daar ook beter van worden. Dat lijkt een paradox en vaak wordt dan ook van medewerkers eenzijdig geëist dat zij zich aanpassen. Dat zij hun eigen behoeften opofferen omwille van het gemeenschappelijke belang. Toch werkt het juist averechts als op deze wijze druk op mensen wordt uitgeoefend. Wie zich bedreigd voelt omdat zijn identiteit en belang wordt ontkend, zal zich daardoor juist minder en niet meer op het belang van anderen richten.
Iemand die fysiek gezond is, heeft een natuurlijke weerstand. Die beschermt hem tegen ongewenste invloeden van buitenaf. In samenwerkings-situaties is het niet anders. Als we op weerstand stuiten, weten we dat de ander zichzelf probeert te beschermen. Daar zal hij zijn eigen reden voor hebben. Is iemand bang omdat hij je niet vertrouwt, dan zet hij natuurlijk de hakken in het zand!
Mensen willen wel datgene veranderen waarvan ze zelf last hebben. Ze willen echter niet door een manager of adviseur veranderd worden omdat deze daar zelf zo veel belang bij heeft.
Veranderingen in organisaties kunnen daarom het beste samen met de betrokkenen worden doorgevoerd. Dat begint er mee dat zij zelf willen meedenken en onderzoeken hoe processen waar ze mee te maken hebben kunnen worden verbeterd. Hierdoor kan tegenwerking doorgaans worden voorkomen. Als zakelijk en menselijk in balans zijn, doordat zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met waar medewerkers zelf vanuit hun functionele en persoonlijke perspectief behoefte aan hebben, groeit hun vertrouwen en inzet. Hierdoor kan met de minste energie het meeste worden bereikt.
Monique Dankers- van der Spek
Yessence, training en advies
www.yessence.nl
Wellicht heeft de schrijver een punt en zou het beter zijn de stelling te veranderen in:"Weerstand is een normale menselijke eigenschap, ook bij veranderen", maar zolang we woorden gebruiken kunnen we altijd nog een abstractie hoger.
Ook bij irritatie steekt weerstand namelijk de kop op. Bijvoorbeeld bij weerstand tegen de mening of houding van een ander. Dit zegt echter meer over onszelf dan over die ander.
Wat zegt de menig in bovenstaand artikel bijvoorbeeld over de schrijver? Voelt hij bij het lezen van deze reactie weerstand cq irritatie, of kan hij mijn menig nu zonder weerstand integreren. We hoeven uiteraard geen antwoord, want het gaat hier om een verbetering en het oplossen van dualiteit komt ons allen ten goede, dus waarom zou hij niet van menig veranderen cq de menig van een ander nu als even (on)juist betitelen als die van hemzelf.
Ik hoop dat de redactie van deze site dit niet als een persoonlijke aanval beschouwt. Dat zou immers duiden op weerstand (bij leren). Bovendien ligt in mijn beleving de weg naar succesvol veranderen/leren verscholen in onszelf. En dat is evengoed een interessante mening voor de lezers van ManagementSite.
Ik denk dat nu wel duidelijk is dat weestand normaal is. Voelt u nu ook dat het niet zo'n goed idee is mensen de illusie te geven om de weerstand in zichzelf af te wijzen, om sowieso iets af te wijzen. Het afwijzen van onze menselijke kwaliteiten leidt namelijk alleen maar tot nog meer weerstand (bij veranderen).