Nieuw zicht op samenwerken

Columns

Organisaties kunnen op allerlei manieren vastlopen: een managementteam dat niet goed functioneert, een slechte samenwerking tussen lijn en staf of een fusiewaarbij de organisaties elkaar niet kunnen vinden. Dit leidt tot misverstanden, spanningen en conflicten; de organisatie wordt stuurloos. Verandering is noodzakelijk en systeemdenken biedt uitkomst.

Systeemdenken gaat over betekenis geven aan relaties en over de soms ingesleten gedragspatronen tussen mensen. Het zijn deze patronen en de wijze waarop mensen elkaar zien en met elkaar omgaan, die een goede samenwerking of een gewenste organisatieverandering in de weg kunnen staan.

Als er in samenwerking spanningen of conflicten zijn richt de aandacht zich vaak snel op de schuldvraag; 'Bij wie zit de fout?'. Systeemdenken verlegt deze focus...

Jos Steynebrugh
Beste ERMA (Ester, Marijke,Roos, Annet)
Ik vrees dat “de werkelijkheid” nèt iets gecompliceerder is dan in jullie rationeel gedimensioneerde modellen. Oorzaak en gevolg zijn niet te scheiden schrijven jullie.

Maar wat als je baas/collega lijkt op die buurman met die rotkop waar je al vijf jaar ruzie mee hebt? Dan is de kans dat je je baas / collega anders behandelt dan wanneer die buurman niet zou bestaan . . . wellicht zonder je het bewust te zijn. Of de andere kant op: als ze lijkt op je lieve oma? Bij dit soort verborgen verbanden weet je de oorzaak mogelijk pas na een hoop gespiegelogiseer, toch?

Wel een goed stuk trouwens

Groet,
Jos Stynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
esther veldhuijzen van zanten
Auteur
ha jos,

dank voor je reactie!

natuurlijk heb je gelijk dat 'persoonlijke psychologische processen' ook veel invloed kunnen hebben in samenwerking. de systematische benadering begint waarde te krijgen in situaties waarin dezelfde problemen zich voordeden bij 'je vorige baas' (die op niemand leek die je kende) en zich opnieuw voordoen bij je volgende baas (die lijkt op je beste vriend).

het is onze ervaring dat mensen ook in die situaties vaak erg lang doorgaan met 'in het bolletje' van de ander te kijken, terwijl uitzoomen en kijken naar de patronen 'in de streepjes' nieuwe inzichten brengt.

hartelijke groeten,
esther

Meer over Interne communicatie en samenwerking