Het is tijd voor een bank die het anders doet

De ellende hoopt zich op rond de Rabobank. Het gaat niet alleen om de veroordeling in de libor-euribor affaire of het aftreden van Piet Moerland. Het zal de komende tijd over heel veel andere dingen gaan. De positie van Sipko Schat, maar misschien ook nog wel van andere hoge leidinggevenden. Want wie verantwoordelijk is moet ook verantwoordelijkheid nemen, en dat is, in ieder geval volgens de pers, aftreden. Het zoeken naar die mensen zal dus nog wel even door gaan. Maar dat is het goede nieuws voor de Rabo. Want zolang dat gebeurt, gaat het over falende individuen.

In de commentaren die ik gisteren hoorde, gaat de kritiek heel wat verder. Falend toezicht, niet ingrijpen na gewaarschuwd te zijn. Maar dan gaat het nog steeds over de affaire zelf. Er is echter ook al heel wat aandacht voor h...

Christian ter Maat
Wat is een bank in 2015?

Een ICT financiële dienstverlener. Alles wat er intern gebeurt: transacties, lenigingen hypotheken, tarieven, boekingen etc. Draait om en op ICT. Extern de contacten met retail en zakelijke klant zijn E-Commerce Het primaire proces van een bank is online financiële dienstverlening. En daarom is Google (die al bankvergunningen heeft) een geduchte concurrent. Binck en Alex breidden hun diensten uit, maar zonder kantoren en met nauwelijks medewerkers. De bank heeft nu & straks concurrenten zoals: Google, Facebook, Amazon, Priceline, Yahoo…
Hoe nu verder?
Lokale banken afbouwen, kantoren sluiten (gebeurt de laatste 10 jaar al), ICT centreren, contacten via web en phone! Uiteraard met naleving van de regels, welke door ICT worden gefaciliteerd. Zodra mensen de vrijheid krijgen, zie Libor-schandaal, gaat het fout!. Het zal moeten komen vanuit de ICT structuur en zeker niet vanuit de lokale cultuur!

Reputatie RABO door Libor-schandaal in het gevaar? Lees het hier; http://www.replytoall.nl/corporate-communicatie/reputatie-rabo-door-libor-schandaal-in-het-gevaar/
Hans Doorenspleet
Natuurlijk reageren geen mensen vanuit de Rabobank op deze column, maar dat doen ze wel via de mail. Een paar, maar nu anonieme reacties van respectievelijk een oud medewerker en een medewerker wil ik jullie niet onthouden:

"Ik begrijp je gevoel en reactie volledig. Goed verwoord in een pittig stukje proza, wat recht doet aan de waarheid.
Ik wordt er nog regelmatig op aangesproken door kennissen en relaties, de warmte, het goede gevoel, het begrip is weg.
Rabobank is net als de andere banken verworden tot een koelkast waar je je geld kunt stallen, IJskoud."

en:
"Goede inhoudelijke column, met durf van jouw kant. Helemaal eens met jouw pleidooi voor de lokale bank, ik ben dan ook kritisch over het centraliseren en de top down aansturing en het verbaast mij ook dat de lokale banken en de ckv dit laten gebeuren. Op deze manier verliezen wij ons onderscheidend vermogen.

In alles wat wij doen en communiceren moeten wij teruggrijpen naar onze kernwaarden, deze zijn het uitgangspunt voor ons handelen en onze communicatie. Soms gaat dat wel eens fout maar mijn ervaring is dat als je met elkaar de discussie aangaat en teruggrijpt op die kernwaarden deze fouten worden hersteld."

De genoemde ckv is de Centrale kring Vergadering, zeg maar het parlement/ALV van de Rabobank-organisatie, het hoogste orgaan binnen de organisatie.
Het verlies , cq het uit het oog verliezen van de kernwaarden, blijkt uit de reacties glashelder en ondersteunt mijn pleidooi.
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Hans, allereerst dank voor de 'quote'. Ben het helemaal met je eens. Net als in het geval van ABN Amro en SNS zou het heel onverstandig zijn om de duizenden medewerkers bij de RABO af te rekenen op het gedrag van enkelen. Zou niet terecht zijn. Weet ik als ex-manager bij ABN Amro alles van. Oplossing: vervolg de verantwoordelijken inclusief de mensen bij toezichthouders en de politiek (verantwoordelijke ministers). Net als in andere landen. De vrijblijvendheid moet er af.

Mvg
Tony de Bree
Auteur 'Dagboek van een bankier. De dagelijkse werkelijkheid achter de prooi'(1985-2011). Twitter: http://twitter.com/dagboekbankier

Meer over Kernwaarden