Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In de publieke organisaties heb je steeds weer crisis nodig om te beseffen, dat het om ondernemerschap draait, altijd al gedraaid heeft. Juist dat heb ik altijd zo leuk gevonden in de non profit: dwars tegen de verwachting in, geen gezeur, maar gewoon doen. Als het initiatief namelijk op de vloer is ontstaan, moet de top van een andere planeet komen om dat nog tegen te houden. We vergeten weleens dat al die publieke diensten ooit uit particulier initiatief ontstaan zijn. en in feite lijkt er nog niet veel veranderd, als je tenminste de inmiddels torenhoge stapel wetten en regels even wegdenkt.
Wat ik wel even wil toevoegen: het is niet alleen maar te danken aan " de vloer" . In de tijd van Vliegenthart werd er veel geld gepompt in de " onorthodoxe" plannen, als de wachtlijsten maar weggewerkt werden. Alleen was er toen wel geld, maar nauwelijks personeel om aan uit te geven. En nu is de wereld weer 180 graden gedraaid: geen geld meer, maar wel personeel. Juist nu komt het dus echt op ondernemen aan = risico durven nemen, beseffen dat de kosten voor de baat uit gaan. Soms toch jammer, dat juist de " commerciele jongens" de eer binnen halen. Dat kunnen we toch zelf ook, zou ik zeggen.
Groeten van Joke van Galen
Ik ben het roerend met je eens!
Ik weet zeker dat “medewerkers van de vloer”uitstekende ideeen hebben de dienstverlening van goede (ondernemende) impulsen te voorzien. Investeren in onorthodxe ideeen begint vaak bij medewerkers met een ondernemende mindset met een attitude om kansen in verandering te zien.
Belangrijker dan geld is vaak het gevoel dat er ruimte is voor nieuwe initiatieven en anders denken.
Als je ondernemendheid en initiatief vraagt van de medewerkers, dan komt het vaak ook los.
Je geeft in je recatie het voorbeeld van “de uitdaging van Vliegenthart” en dat kan inderdaad stimuleren tot andere ideeen. In een cultuur waar meestal gekozen wordt voor de meest zekere oplossing, is het zaak om op tijd te investeren in de eigen mensen. Menig organisatie zal verbaasd zijn over de eigen inbreng in nieuwe vormen van publieke winst.
Joke, dank voor je reactie
Alle groeten
Gertjan Verstoep
BusinessPreneur