Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het uitroeien van competentiemanagement (mijn core-business) is mij nog steeds niet gelukt, hoewel ik om mij heen toch steeds meer mensen hoor klagen over hun werkgever die zich bezighoudt met deze waanzin. Zo zijn er nog tal van voorbeelden van gebakken lucht te noemen waaraan veel bedrijfjes enorme hoeveelheden geld verdienen, maar dat is niet de grootste doorn in mijn oog. Het is namelijk veel erger dat bedrijven klakkeloos met de mode meelopen en zich allemaal crap laten aanpraten door externen. Gestudeerde volwassenen maken geld hier geld voor vrij. Ikzelf heb mij reeds ingedekt door mij in te schrijven voor een koksopleiding. Als er geen droog brood meer met corporate modelling en competentiemanagement te verdienen ben ik chefkok.
Justus de Broeckenaere
Food Consultancy BV
- Het in dienst zijn van werknemers met een relevante opleiding. Als alternatief kan ook een toets van bekwaamheid worden afgelegd.
- Een inzichtelijke bedrijfsvoering met een duidelijke omschrijving van de werkwijze; bij voorkeur gebaseerd op wetenschappelijke principes.
- Specificatie van rekeningen waarin elk uur dat besteed is, moet worden verantwoord. Hierbij moet verwezen worden naar behaald resultaat (not cured: not paid).
Dit zijn de belangrijkste vereisten. Ik stel voor dat er in Holland ook een dergelijk keurmerk uitgedeeld wordt. Dit leidt tot betere dienstverlening.
Voor wat bedreft Maister en Pinault. Maister generaliseert mijns inziens te veel en Pinault moet de Tour weer gaan rijden.
Emiel Ernst de Broeckenaere.
Tweevoudig winnaar ronde van Aalst.
wat betreft je vraag (in de kop): professionals of zakenlui? - houdt het maar op zakenlui, door de bank genomen dan. al meer dan vijf jaar geleden was een van de Nederlandse adviesnestoren (Hans van Londen - Horringa & De Koning, later opgegaan in BCG) zeer bezorgd over de 'ver-business-lijking' van het vak, een gang van zaken die - volgens Van Londen - wel eens zou kunnen leiden tot de teloorgang.....de discussies die nu worden gevoerd lijken hem gelijk te geven
Ik kan er - zeven jaar nadat dit artikel gepubliceerd is - zo nog enkele voorbeelden geven van consultants die hier (bij het jonge energiebedrijf waar ik werk) hebben rondgelopen zonder waarde toe te voegen.
Bij ons bedrijf heeft het 's werelds grootste IT-dienstverlener een project gedaan. Helaas hadden die mannen noch kennis van de Nederlandse energiemarkt, noch kennis van het softwarepakket dat ze kwamen implementeren, laat staan dat ze kennis hadden van onze bedrijfsprocessen.
Daarnaast leidde hun aanpak niet tot samenwerking, maar zorgde deze juist voor verdeeldheid en wantrouwen. Dit wantrouwen ontstond zowel tussen de verschillende medewerkers (zoals ik) onderling als ook tussen medewerkers en de top. Voor veel collega's was de keuze voor dit bedrijf onbegrijpelijk.
Maar ondertussen bracht dat bedrijf wel 200 Euro per uur in rekening brengen voor geleverde 'diensten'. Gelukkig heeft het management ze er uit gegooid, omdat ze niet nakwamen wat ze toegezegd hadden.
Helaas zitten wij nu nog steeds met een niet goed functionerend proces. Uiteraard is bij ons allemaal de energie en de lust verdwenen om dit nog eens op te pakken en bij het management is er niemand meer die zijn vingers er nog aan durft te branden.
Zeven jaar na deze column is er blijkbaar nog niet veel veranderd in de wereld.