Projectmatig en programmatisch werken is één van de manieren om op een efficiënte manier beoogde doelen, resultaten en effecten te bereiken. Hoe is dit in de vingers te krijgen? Met training, opleiding en handboeken? Werkt het project- en programmamanagement dan beter? Zijn er alternatieven?
Onvoldoende rendement
Het geloof in het ‘trainen in de toepassing’ als belangrijk(st)e hefboom voor het professionaliseren van projectmatig en programmatisch werken blijkt behoorlijk rotsvast. Toch zijn we lang niet altijd tevreden met het rendement. Waarom blijft de vraag naar trainingen dan toch komen? We willen het belang van opleidingen niet ontkennen, in tegendeel. De wereld van leren en ontwikkelen is echter zoveel rijker, waarom niet zoeken naar andere en wellicht meer succesvolle wegen? Wat zij...
P&P-werken krijgt alleen vorm in de dagelijkse praktijk van een onderneming en wordt niet even geleerd in een cursus. Dat betekent dat alle geledingen binnen een organisatie zo moeten (gaan) werken. Hoe dan? Simpel: gewoon volgens de stappen van de klassieke Deming cirkel: plan-do-check-act. Een cirkel die zich binnen elk project, programma, boekjaar en meerjarenprogramma herhaalt als het Droste-verpleegstertjes effect.
Daarvoor is het nodig dat de organisatie als geheel weet wat ze wil (missie, visie) en dat vertaalt in tactische en operationele meerjarenplannen. Op- en afrolbare SMARTe plannen voor het geheel, voor de organisatieonderdelen maar uiteindelijk ook voor elke manager en medewerker afzonderlijk. Dat garandeert voor elke deelnemer helderheid over het waartoe, wat en wanneer. Een helder kader, dat gelijk als basis dient voor de periodieke voortgangsgesprekken: tenminste jaarlijks een ondersteunend functioneringsgesprek plus een toetsend beoordelingsgesprek. Een kader dat natuurlijk weer periodiek wordt getoetst en zo nodig geoptimaliseerd. Plan-do-check-act dus, steeds opnieuw.
Pas als een P&P-systeem zo wordt verankerd in de werkpraktijk is het productief. Dat je af en toe moet trainen op nieuwe technieken binnen die werkpraktijk is vanzelfsprekend. Maar altijd gelijk het geleerde in de praktijk brengen, op alle niveaus. Pas dan zal het beklijven.
P&P of welke manier van werken dan ook zonder een dergelijke business visie is als een organisatie, misschien wel met een hart, maar zeker zonder ziel. Niet winstmaximalisatie maar het belang van je doelgroep is je kompas.
Over het verschil tussen veranderen en verbeteren zie b.v http://viavertex.org/ of:
http://klaaseldering.eu/vv/documenten/Artikel%20Digitaal%20Bestuur_4.5.pdf
- Wordt het vraagstuk begrepen?
- Waar ligt het zwaartepunt van het vraagstuk?
- Hoe complex is het vraagstuk?
- Wat bepaalt het succes van het vraagstuk?
- ...
M.a.w. de context van het vraagstuk zal geanalyseerd en begrepen dienen te worden. In deze context spelen verschillende organisatorische aspecten, menselijke aspecten en technologie-aspecten een rol. Het snappen van de interactie en wisselwerking tussen deze aspecten is een eerste vereiste om een P&P professionaliseringsmethode goed toe te kunnen passen. Als aan deze vereiste niet wordt voldaan zal geen enkele professionaliseringsmethode aanslaan en renderen.
Hartelijke groet,
Wilbrand Kuijt