Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
P&P-werken krijgt alleen vorm in de dagelijkse praktijk van een onderneming en wordt niet even geleerd in een cursus. Dat betekent dat alle geledingen binnen een organisatie zo moeten (gaan) werken. Hoe dan? Simpel: gewoon volgens de stappen van de klassieke Deming cirkel: plan-do-check-act. Een cirkel die zich binnen elk project, programma, boekjaar en meerjarenprogramma herhaalt als het Droste-verpleegstertjes effect.
Daarvoor is het nodig dat de organisatie als geheel weet wat ze wil (missie, visie) en dat vertaalt in tactische en operationele meerjarenplannen. Op- en afrolbare SMARTe plannen voor het geheel, voor de organisatieonderdelen maar uiteindelijk ook voor elke manager en medewerker afzonderlijk. Dat garandeert voor elke deelnemer helderheid over het waartoe, wat en wanneer. Een helder kader, dat gelijk als basis dient voor de periodieke voortgangsgesprekken: tenminste jaarlijks een ondersteunend functioneringsgesprek plus een toetsend beoordelingsgesprek. Een kader dat natuurlijk weer periodiek wordt getoetst en zo nodig geoptimaliseerd. Plan-do-check-act dus, steeds opnieuw.
Pas als een P&P-systeem zo wordt verankerd in de werkpraktijk is het productief. Dat je af en toe moet trainen op nieuwe technieken binnen die werkpraktijk is vanzelfsprekend. Maar altijd gelijk het geleerde in de praktijk brengen, op alle niveaus. Pas dan zal het beklijven.
P&P of welke manier van werken dan ook zonder een dergelijke business visie is als een organisatie, misschien wel met een hart, maar zeker zonder ziel. Niet winstmaximalisatie maar het belang van je doelgroep is je kompas.
Over het verschil tussen veranderen en verbeteren zie b.v http://viavertex.org/ of:
http://klaaseldering.eu/vv/documenten/Artikel%20Digitaal%20Bestuur_4.5.pdf
- Wordt het vraagstuk begrepen?
- Waar ligt het zwaartepunt van het vraagstuk?
- Hoe complex is het vraagstuk?
- Wat bepaalt het succes van het vraagstuk?
- ...
M.a.w. de context van het vraagstuk zal geanalyseerd en begrepen dienen te worden. In deze context spelen verschillende organisatorische aspecten, menselijke aspecten en technologie-aspecten een rol. Het snappen van de interactie en wisselwerking tussen deze aspecten is een eerste vereiste om een P&P professionaliseringsmethode goed toe te kunnen passen. Als aan deze vereiste niet wordt voldaan zal geen enkele professionaliseringsmethode aanslaan en renderen.
Hartelijke groet,
Wilbrand Kuijt