Presteer als een oceaanzeiler

Columns

Oceaanzeilers zijn doorgaans nuchtere en praktische mensen. Het zijn eerder doeners dan praters. Als je het met hen over hun doelen en resultaten hebt, krijg je korte, afgemeten antwoorden. Maar wanneer het over prestaties gaat, komen ze meestal helemaal los. Dan schittert het vuur in hun ogen. Dan vertellen ze op bevlogen wijze over hun buitengewone verrichten. Dan houden ze gloedvolle betogen over dingen waarin ze in de toekomst willen uitblinken. Prestaties zijn blijkbaar omgeven met een aura van positieve energie.

Dat dit zo is, is geen toeval. Het begrip ‘presteren’ is een samenvoeging van de Latijnse begrippen ‘pre’ en ‘stare’. Het duidt erop dat je vooraan staat en tot de uitblinkers behoort. Presteren heeft dan ook altijd betrekking op het verrichten van buitengewone activiteiten. ...

Ton Verbeek
Pro-lid
Beste Hans,

De bekende Britse McKinsey consultant Colin Price deed eens een opzienbarend experiment. Hij vroeg 100 managers van hetzelfde bedrijf om hun 10 voornaamste doelen op een rij te zetten. Tot zijn grote schrik kwam er na het verzamelen van alle ingevulde data een lijst te voorschijn met meer dan 900 doelen!

En om nog even bij jouw metafoor te blijven. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de kapitein van het schip goed in zijn hoofd heeft waar hij naar toe wil. Daarnaast is de communicatie onderweg met de bemanning van wezenlijk belang.

De kapitein die overweegt het roer stevig in handen te houden roept het noodlot over zich af. Degene die bereid is goed te communiceren met zijn bemanning, en bereid is zijn koers onderweg aan te passen, is vaak beter af. Op die manier krijg je pas echt de wind in de zeilen, en is de veilige haven snel in zicht!

Meer over Performance management