Ruim 270 columns zijn het afgelopen jaar in ManagementSite gepubliceerd. Welke columns waren het populairst? Waarin onderscheiden zich deze columns? Met praktische tips voor de columnisten van 2012.
De Top-6
Waarom blijven we fouten maken?
7 Lessen uit de psychologie
Hella Petit
10 Tools voor effectiever gebruik van social media
Waarom social media marketing geen hype is
Paul Kersbergen
Waarom Porsche nooit korting geeft
Veel merken hebben last van goedkoperitis
Erwin Wijman
Hoe regisseer je een veranderbijeenkomst?
Drie zinnen die de begeleider dient te vermijden
Annemarie Mars
Sociale media en verandermanagement
Nieuwe hamers en beitels voor verandermanagers
Joitske Hulseboch en Sibrenne Wagenaar
Wees naïef en geef verantwoordelijkheid
Wat er gebeurt als u persoonlijk meesterschap stimul...
6 oplossingen voor ..... 4 tips om ...... 3 zinnen om ...... 4 kernvragen ..... 9 maatregelen ...... 7 do's en 8 don'ts ..... 5 kerncompetenties voor alles ..... 6 kwaliteitseisen ..... 4 randvoorwaarden .... 8 oorzaken ...... 10 meest voorkomende fouten .... 6 valkuilen: dat gaat er bij manager Henk en assistent-to-the-manager Ingrid in als gesneden koek. Maar de schijn van de ronde getallen bedriegt. Het versimpelt de realiteit waar elke manager mee te maken heeft.
Daarom, mijn advies voor 2012 aan de redactie: verbied getallen en lijstjes in columns. Dwing zo auteurs niet de gemakkelijke weg van de versimpeling in te slaan. Beperk het aantal woorden die columns mogen beslaan tot 500 woorden.
Neem van mij aan, het lijstje "beste columns van het jaar 2012" dat op 20 december 2012 zal verschijnen, zal er anders uitzien en van hoge kwaliteit zijn.
Hoewel ik ook niet juich van een dergelijk hoog zelf-hulp gehalte, ga je voorbij een fundamenteel punt: om de wereld te begrijpen, zullen we hem eerst eenvoudiger moeten maken. Het is niet voor niets dat wetenschap zich richt op modellen. Om met Einstein te spreken "maak het simpel, maar niet tè". De kennis en kunde die in menig studie verkondigd wordt, staat bol van de vlakjes, bolletjes en pijltjes. De verklaarde theorien zijn daarmee niet minder waar of tot jip-en-jannekemateriaal afgevlakt. De getallenboekjes en -artikelen zijn van het zelfde laken een pak.
Ik wens iedereen een inspirerend 2012.
Over m’n passie: ook (en juist) als het tegenzit blijven de sterkste zalmen over. Kansen zijn er in voor- en tegenspoed. Maar vooral in tegenspoed of zoals nu in een “crisis”. Doe wat je niet laten kan en vooral niets anders zeg ik dan. En daar zijn talloze voorbeelden van: mensen die hun studie afbraken en gewoon hun hart gingen volgen. Ronald Snijders, Guus Meeuwis, André Hazes, Lee Towers en een héél legertje anderen kozen voor hun passie. En niet zonder succes. Maar ook de groten der aarde: Bill Gates, Steve Jobs, Freddie Heineken, Joop vd Ende, André Rieu etc etc. Niet lulle maar aanpakken zeg ik. En dat heeft met de marktvraag maar voor een deel te maken. Gewoon zorgen dat je de beste wordt in een krimpend segment.
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent