Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Bedankt voor je verhelderende inzichten over Personal Branding. In de praktijk merk ik inderdaad dat professionals werkzaam bij Consultancy en Detachering Firma's, "meeliften" met de Brand van het bedrijf.
Terwijl je als prof m.i. met een sterke Personal Branding uiteindelijk meer kansen hebt om 'gevraagd' te worden voor spannende en inspirerende 'droom' opdrachten, bij opdrachtgevers waar je het graag mee en voor wilt werken.
Te vaak wachten we met het versterken van onze Personal Brand als we op de bank zitten, of als we opdrachten uitvoeren die niet bij ons passen. We zijn dan eigenlijk te laat!! “We start to dig the well, when we’re thirsty”
Hartelijke groet,
Marvin Sutherland
http://essentialbi.nl/
Personal Branding is voor mij geen Imago Building maar het Bouwen aan een sterk en onderscheidend authentiek Merk met als doel voor jezelf, het creëren van zingeving, zelfvertrouwen, zelf verantwoordelijkheid en plezier in je leven. Het resultaat is meer waardebeleving en vertrouwen bij je doelgroep en het vergoten van je levenskwaliteit.
Belangrijk is dat je in je gedrag jezelf consistent als een Authentiek Merk laat zien.
Ik heb onlangs met heel veel succes Authentiek Personal Branding ingezet als 1 op 1 Coachingstraject voor het MT en de Professionals van de Kamer van Koophandel Midden Nederland.
Intrinsieke motivatie, bewustzijnsontwikkeling en zelf verantwoordelijkheid was daarbij de uitdaging. Het traject is volledig vrijgegeven aan de Professionals en iedereen is in de Trein gestapt!
Erik Janssen
Start Connecting
http://startconnecting.nl
Mooi beknopt en toch heel compleet. Sympa tekst, vooral door in te zoomen op de stille-willies die ook graag waardering willen. Waardering heeft wel een haakje nodig om aan op te hangen. Branding is dat haakje.
Dank voor deze inspiratie!
hartelijke Groet
RW
Wanneer het woord 'ambitieus' associaties oproept in de trant van strategisch, opportuun en berekenend, heb je absoluut een punt. Ik zie ambitie echter meer als een 'aspiratie', een richting die je wilt bewandelen. Het is prima om je te laten leiden door wat het leven heeft te bieden en gebruik te maken van de kansen die zich voordoen. Maar dan moet je die kansen wel kunnen herkennen en dat lukt veel beter wanneer je ambitie en aspiraties glashelder zijn. Louis Pasteur zei het al:'chance favours the prepared mind"
Na alle tornadokrachten van het weekend van OCA een plaats te hebben gegeven, lees ik nu je artikel over personal branding en het geven van managmenttrainingen.
Ik vind het verfrissend dat je niet weer begint met ik ben....................................etc.
Dat is steeds meer blablabla.
Mij spreekt het aan als je authentiek zegt, ik geef ..... .............en ik breng hiermee mensen of organisaties tot................Dat is kort en helder. Eigenlijk hoef je dan niet meer te profileren als expert. Dan ben je het al!
Ik heb het nu ook uitgetest als ik met ondernemers aan tafel zit om met hun over innovaties te praten. Zo raak je op een normale manier de kern als gelijkwaardige partners.