Wat doe je zoal voor de kost?

Cover stories

Ik ontmoet tijdens mijn vakantie regelmatig aardige mensen. Wanneer je dan wat vaker en langer met elkaar praat, komt na verloop van tijd de klassieke vraag ‘vertel eens: wat doe je zoal voor de kost?’ Ik heb inmiddels geleerd dat het antwoord ‘ik geef managementtrainingen’ weinig zoden aan de dijk zet. Veel mensen hebben daar nauwelijks een beeld bij en associëren het woord ‘training’ al snel  met het instrueren van een sport. Als je dat wilt vermijden moet je dus even uitleggen wat een managementtrainer dan wel precies doet.

Je kunt het beantwoorden van de vraag naar je beroep ook beschouwen als een kleine mogelijkheid om te ‘pitchen’. Goed: het is vakantie en je bent daar niet om jezelf en je diensten aan de man te brengen. Daar zit echt niemand op te wachten. Maar het kan aan de andere...

Marvin Sutherland
Hi Cees,

Bedankt voor je verhelderende inzichten over Personal Branding. In de praktijk merk ik inderdaad dat professionals werkzaam bij Consultancy en Detachering Firma's, "meeliften" met de Brand van het bedrijf.

Terwijl je als prof m.i. met een sterke Personal Branding uiteindelijk meer kansen hebt om 'gevraagd' te worden voor spannende en inspirerende 'droom' opdrachten, bij opdrachtgevers waar je het graag mee en voor wilt werken.

Te vaak wachten we met het versterken van onze Personal Brand als we op de bank zitten, of als we opdrachten uitvoeren die niet bij ons passen. We zijn dan eigenlijk te laat!! “We start to dig the well, when we’re thirsty”

Hartelijke groet,

Marvin Sutherland
http://essentialbi.nl/
Erik Janssen
Hallo Cees, het maakt mij als Authentieke Groei Coach blij om te horen dat er collega Ondernemers zijn die de waarde van Authentiek Personal Branding vertalen in een helder en duidelijk artikel.

Personal Branding is voor mij geen Imago Building maar het Bouwen aan een sterk en onderscheidend authentiek Merk met als doel voor jezelf, het creëren van zingeving, zelfvertrouwen, zelf verantwoordelijkheid en plezier in je leven. Het resultaat is meer waardebeleving en vertrouwen bij je doelgroep en het vergoten van je levenskwaliteit.

Belangrijk is dat je in je gedrag jezelf consistent als een Authentiek Merk laat zien.

Ik heb onlangs met heel veel succes Authentiek Personal Branding ingezet als 1 op 1 Coachingstraject voor het MT en de Professionals van de Kamer van Koophandel Midden Nederland.

Intrinsieke motivatie, bewustzijnsontwikkeling en zelf verantwoordelijkheid was daarbij de uitdaging. Het traject is volledig vrijgegeven aan de Professionals en iedereen is in de Trein gestapt!

Erik Janssen
Start Connecting
http://startconnecting.nl
Ronald Witjas
Ha Cees,

Mooi beknopt en toch heel compleet. Sympa tekst, vooral door in te zoomen op de stille-willies die ook graag waardering willen. Waardering heeft wel een haakje nodig om aan op te hangen. Branding is dat haakje.
Dank voor deze inspiratie!

hartelijke Groet
RW
Ben Menting
Wees uitermate helder in je ambitie? Veel mensen laten zich terecht leiden door wat het leven hen te bieden heeft en maken gebruik van de kansen die zich voordoen. Dit is slimmer dan mateloos ambitieus je ding achterna te lopen
Cees Harmsen
Auteur
Beste Ben,

Wanneer het woord 'ambitieus' associaties oproept in de trant van strategisch, opportuun en berekenend, heb je absoluut een punt. Ik zie ambitie echter meer als een 'aspiratie', een richting die je wilt bewandelen. Het is prima om je te laten leiden door wat het leven heeft te bieden en gebruik te maken van de kansen die zich voordoen. Maar dan moet je die kansen wel kunnen herkennen en dat lukt veel beter wanneer je ambitie en aspiraties glashelder zijn. Louis Pasteur zei het al:'chance favours the prepared mind"
jan willem van den brink
Mooi hoe redelijk je zo'n "onredelijk" onderwerp behandelt! Of in jouw woorden de paradox van de pitch. ;)
Marck Oostra
Uitstekende inhoud en uitstekend geschreven... Goeie kandidaat voor "artikel van het jaar" op deze site, wat mij betreft!
Cees Harmsen
Auteur
Dank je wel Marck, voor het compliment! Dit soort reacties is een geweldige aansporing om bezig te blijven met waar ik in geloof: de kracht van authentieke personal branding om je doelgroep van dienst te zijn en je loopbaan in een gewenste richting te sturen.
Paul-Jan Heijnen
Dag Cees,

Na alle tornadokrachten van het weekend van OCA een plaats te hebben gegeven, lees ik nu je artikel over personal branding en het geven van managmenttrainingen.

Ik vind het verfrissend dat je niet weer begint met ik ben....................................etc.
Dat is steeds meer blablabla.

Mij spreekt het aan als je authentiek zegt, ik geef ..... .............en ik breng hiermee mensen of organisaties tot................Dat is kort en helder. Eigenlijk hoef je dan niet meer te profileren als expert. Dan ben je het al!

Ik heb het nu ook uitgetest als ik met ondernemers aan tafel zit om met hun over innovaties te praten. Zo raak je op een normale manier de kern als gelijkwaardige partners.

Meer over Personal Branding