Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik heb vanaf maart 2011 tot heden een Authentiek ontwikkel traject voor Management en Professionals van de KvK Midden Nederland in beweging gebracht. Hier hebben ze duidelijk de NOODZAAK gezien voor mijn Personal Branding Coaching.
De beleving is er, het bewustzijn is er, de actie is er en de resultaten mogen er ook zijn.
Ik deel graag mijn ervaringen met je als je en keer tijd hebt. Ik ben je erg dankbaar voor je artikel dat mijn Visie op Personal Branding in Organisaties heel sterk ondersteund. Ik heb het artikel dan ook met veel enthousiasme gedeeld met mijn netwerk!
Hartelijke groet,
Erik
Goed artikel en ook ik heb het met plezier in mijn netwerk gedeeld. Dus toch geen roepende in de woestijn! ik merk dat mijn workshops rondom personal branding goed bezocht worden en er animo en interesse bij de invidu is er. Het luisterend oor binnen bedrijven is daarentegen veelal nog gericht op de korte termijn en de economische omstandigheden. Jammer! Maar we blijven het woord verkondigen natuurlijk ;) En ach dat schuurt levert ook vaak hele mooie producten op...
personal branding als echte optelsom naar employer branding is een mooi topic voor een dialoog.
Fijne dag
Carola
"Een fabriek waar mensen gemaakt worden die nèt iets té veel in zichzelf geloven. Hier worden mensen gemaakt die banken laten omvallen. Hier worden carrièretijgers gemaakt, en de narcistische persoonlijkheidsstoornis krijg je er gratis bij."
Bij- en hoofdzaken zijn van positie gewisseld: wanneer er in een organisatie veel aandacht is voor zingeving, vitaliteit en gezondheid dan zal winstgevendheid het natuurlijke gevolg zijn.
Wat als al die negatieve mensen in de organisatie gewoon gelijk hebben?
Zou dat niet kunnen?
Het is mijn Personal Branding om mijzelf met heel mijn wezen tegen deze gekte te verzetten.
Groet allemaal,
Cees Harmsen
Duidelijke taal!
Ik schaar mij hier volledig achter. En laten we wel zijn, het doet ertoe wie en wat je bent.
Ook wat je wilt en hoe je het wilt is erg belangrijk voor je werkgever en niet voor jezelf alleen. Als de werkgever dit waardeert kan wederkerigheid van loyaliteit groeien.
Laat je baas maar weer eens de lange termijn in het oog krijgen. Maar ja een baas is ook een mens en als hij zich laat leiden door de waan van de dag en niet verder kijkt dan zijn neus lang is heeft personal branding nog een lange weg te gaan.
Ook ben ik van mening dat personal branding bij een deel van de negatievelingen/onverschilligen de radertjes in de bovenkamer kan doen laten draaien in de goede richting. Dat behoeft enige inspanning.....
Kortom, ja in het geheel gezien vind ik dat je je niet als een grijze muis moet mee laten trekken maar ook tegenwicht bieden, waardoor we weer vitaler worden.
Groet,
Heilco
Wat een duidelijk verhaal en wat sluit deze visie mooi aan op mijn eigen kijk op deze zaak. Ben het helemaal met je eens dat we hier naartoe gaan. Niet alleen zelfstandig professionals, maar ook medewerkers binnen bedrijven. Goede ontwikkeling, die de professionaliteit van bedrijven zeker ten goede zal komen!
Hartelijke groet,
Sonja Schaap
Reflectit | Communicatie
Dat is apert onjuist. je profileert jezelf per definitie binnen je werkcontext. Als je voor een bedrijf werkt kun je jezelf nooit los zien van het grotere ‘merk’ van de organisatie. Dit impliceert dat je het ‘verhaal’ van je organisatie kent en deelt, en dit ook enthousiast uitdraagt naar je klanten en opdrachtgevers. Je personal brand en je organisatiebrand vormen dus altijd een consistent geheel en wanneer dit niet langer goed aanvoelt, wordt het tijd om bij jezelf te rade te gaan.
Vanuit mijn mensbeeld en organisatiebeeld leer ik mensen hoe je moet denken en handelen om je ambities waar te maken in de wereld van vandaag. De spelregels van nu zijn totaal anders dan pakweg 15 jaar geleden en dat vraagt om een andere houding en een andere mindset, waarin het belang van oprechte personal branding centraal staat.
Sommigen denken daar anders over. Prima: een site als deze is ook bedoeld om visies uit te wisselen en discussies op te wekken. Pak die uitdaging op, zou ik zeggen. Als je het 'scherp' ziet en je tegen deze 'gekte' wil verzetten, zie ik dat graag verwoord in een scherpe column of een doorwrocht artikel.
Hierbij een mooi filmpje dat goed aansluit op deze visie:
http://www.youtube.com/watch?v=NJoAG4CIXpE&context=C4a2d1a2ADvjVQa1PpcFNDqpkOi_jJgQlAc8eoNIqLCaIg8eWBC7A=
Met veel belangstelling heb ik jouw artikel gelezen. Op dit moment ben ik voor mijn MBA opleiding mij aan het verdiepen in Personal Branding. Ik ben mate name aan het kijken hoe consultants binnen ons bedrijf zichzelf beter in de markt kunnen zetten door te werken aan hun Personal Branding. In de slipstream hiervan kan de organisatie zich wellicht ook meer profileren
Het onderzoek richt zich met name op het opstellen van een plan van aanpak/raamwerk dat moet dienen als. Dit moet dienen als een leidraad voor de consultants om te werken aan hun Personal Branding. Hierbij dient er ook oog te zijn voor de synergie tussen het Corporate Brand en het Personal Brand.
Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe zou je zoiets moeten aanpakken en vooral waar zou je moeten beginnen?
Groet, Theo