Vijf redenen waarom personal branding voor bedrijven belangrijk is

Cover stories

Ik schrijf graag over personal branding, omdat dit onderwerp naar mijn stellige overtuiging de bedrijfsagenda voor de komende jaren gaat bepalen. Uit reacties van klanten op HRM/P&O gebied maak ik echter op dat velen het lastig vinden om een schijnbaar individueel onderwerp als personal branding de plaats te geven die het toekomt. De reden is een vermeende tegenstrijdigheid tussen het individuele belang van de professional en het collectieve belang van de organisatie. Personal branding zou alleen maar goed zijn voor de eigen kleine ‘Ik-BV’ van de professional en van weinig waarde zijn voor de organisatie. In dit artikel wil ik dit misverstand graag uit de wereld helpen. Dat doe ik door vijf onderwerpen te bespreken:

  • De verwachtingen van generatie Z
  • Ondernemen binnen de onderneming
José Blauw
Lid sinds 2019
Hoi Cees, Goed artikel. Veel stof tot nadenken voor iedereen van laag tot hoog in Nederland! Wakker worden allemaal! Ook als je niet wilt dat de maatschappij verandert, gebeurt dat toch. En wel met een steeds hogere snelheid. Als je nog niet beweegt moet je nu heel snel in de rijdende trein springen, want anders gaat je dat niet meer lukken en blijf je achter op een triest stationnetje. Er is niets daar: geen koffie, geen wachtkamer, geen afdak en al helemaal geen loket waar ze je verder helpen. Zorg dat je in de trein zit. Daar is het aangenamer, je kunt er netwerken en komt op verassende bestemmingen.
Cees Harmsen
Auteur
Dank José, ik denk dat ik jou wel ga tegenkomen in die trein!
Erik Janssen
Hallo Cees,

Ik heb vanaf maart 2011 tot heden een Authentiek ontwikkel traject voor Management en Professionals van de KvK Midden Nederland in beweging gebracht. Hier hebben ze duidelijk de NOODZAAK gezien voor mijn Personal Branding Coaching.

De beleving is er, het bewustzijn is er, de actie is er en de resultaten mogen er ook zijn.

Ik deel graag mijn ervaringen met je als je en keer tijd hebt. Ik ben je erg dankbaar voor je artikel dat mijn Visie op Personal Branding in Organisaties heel sterk ondersteund. Ik heb het artikel dan ook met veel enthousiasme gedeeld met mijn netwerk!

Hartelijke groet,

Erik
carola smits
Beste Cees

Goed artikel en ook ik heb het met plezier in mijn netwerk gedeeld. Dus toch geen roepende in de woestijn! ik merk dat mijn workshops rondom personal branding goed bezocht worden en er animo en interesse bij de invidu is er. Het luisterend oor binnen bedrijven is daarentegen veelal nog gericht op de korte termijn en de economische omstandigheden. Jammer! Maar we blijven het woord verkondigen natuurlijk ;) En ach dat schuurt levert ook vaak hele mooie producten op...
personal branding als echte optelsom naar employer branding is een mooi topic voor een dialoog.
Fijne dag
Carola
Han van der Pool
Goed verhaal Cees. Ik heb het met veel plezier gelezen en op linkedin gezet. Vriendelijke groet Han
Peter
Een verfoeilijke ontwikkeling en de oorzaak van heel wat ellende in de wereld. Het is het verkeerde antwoord op het vervreemdingsproces dat al een hele tijd aan de gang is. Mensen onderscheiden zich van dingen en hoeven zichzelf niet van een mooie verpakking te voorzien.
"Een fabriek waar mensen gemaakt worden die nèt iets té veel in zichzelf geloven. Hier worden mensen gemaakt die banken laten omvallen. Hier worden carrièretijgers gemaakt, en de narcistische persoonlijkheidsstoornis krijg je er gratis bij."
Bij- en hoofdzaken zijn van positie gewisseld: wanneer er in een organisatie veel aandacht is voor zingeving, vitaliteit en gezondheid dan zal winstgevendheid het natuurlijke gevolg zijn.
Wat als al die negatieve mensen in de organisatie gewoon gelijk hebben?
Zou dat niet kunnen?
Het is mijn Personal Branding om mijzelf met heel mijn wezen tegen deze gekte te verzetten.
Cees Harmsen
Auteur
Dank Erik, Carola en Han, voor de constructieve feedback en Erik, ik neem de uitnodiging graag aan. En Peter, lees het artikel nog een keer. Misschien dat je dan begrijpt dat oprechte personal branding juist het antwoord is op de vervreemding die jij constateert.

Groet allemaal,
Cees Harmsen
H. de Geus
Cees,

Duidelijke taal!
Ik schaar mij hier volledig achter. En laten we wel zijn, het doet ertoe wie en wat je bent.
Ook wat je wilt en hoe je het wilt is erg belangrijk voor je werkgever en niet voor jezelf alleen. Als de werkgever dit waardeert kan wederkerigheid van loyaliteit groeien.
Laat je baas maar weer eens de lange termijn in het oog krijgen. Maar ja een baas is ook een mens en als hij zich laat leiden door de waan van de dag en niet verder kijkt dan zijn neus lang is heeft personal branding nog een lange weg te gaan.
Ook ben ik van mening dat personal branding bij een deel van de negatievelingen/onverschilligen de radertjes in de bovenkamer kan doen laten draaien in de goede richting. Dat behoeft enige inspanning.....
Kortom, ja in het geheel gezien vind ik dat je je niet als een grijze muis moet mee laten trekken maar ook tegenwicht bieden, waardoor we weer vitaler worden.

Groet,
Heilco
Sonja Schaap
Hallo Cees,

Wat een duidelijk verhaal en wat sluit deze visie mooi aan op mijn eigen kijk op deze zaak. Ben het helemaal met je eens dat we hier naartoe gaan. Niet alleen zelfstandig professionals, maar ook medewerkers binnen bedrijven. Goede ontwikkeling, die de professionaliteit van bedrijven zeker ten goede zal komen!

Hartelijke groet,
Sonja Schaap
Reflectit | Communicatie
Cees Harmsen
Auteur
Dank voor de positieve geluiden, Sonja en Heilco. Ik ga me de komende jaren zeker hard maken voor deze ontwikkeling en er is ook nog wel het een en ander te doen. Er wordt helaas nog veel te vaak veel te negatief gedacht over personal branding. Zo is het volgens sommigen iets voor egocentrische schreeuwers en leidt het tot een dikke-ik cultuur die schadelijk is voor het bedrijf.
Dat is apert onjuist. je profileert jezelf per definitie binnen je werkcontext. Als je voor een bedrijf werkt kun je jezelf nooit los zien van het grotere ‘merk’ van de organisatie. Dit impliceert dat je het ‘verhaal’ van je organisatie kent en deelt, en dit ook enthousiast uitdraagt naar je klanten en opdrachtgevers. Je personal brand en je organisatiebrand vormen dus altijd een consistent geheel en wanneer dit niet langer goed aanvoelt, wordt het tijd om bij jezelf te rade te gaan.
Jacques
blabla .. win-win.. blabla denk dat Peter de enige is die het scherp ziet
Cees Harmsen
Auteur
Voor wie de schoen past: Ik kom als trainer / adviseur bij veel bedrijven en organisaties over de vloer. Daar ontmoet ik veel leergierige en energieke mensen, die iets van hun werk willen maken en mij vragen om hen daarbij te helpen. Dat doe ik graag en met veel plezier en succes.
Vanuit mijn mensbeeld en organisatiebeeld leer ik mensen hoe je moet denken en handelen om je ambities waar te maken in de wereld van vandaag. De spelregels van nu zijn totaal anders dan pakweg 15 jaar geleden en dat vraagt om een andere houding en een andere mindset, waarin het belang van oprechte personal branding centraal staat.
Sommigen denken daar anders over. Prima: een site als deze is ook bedoeld om visies uit te wisselen en discussies op te wekken. Pak die uitdaging op, zou ik zeggen. Als je het 'scherp' ziet en je tegen deze 'gekte' wil verzetten, zie ik dat graag verwoord in een scherpe column of een doorwrocht artikel.
Sanne
Het is in deze tijd erg belangrijk om te investeren in individueel talent.
Hierbij een mooi filmpje dat goed aansluit op deze visie:

http://www.youtube.com/watch?v=NJoAG4CIXpE&context=C4a2d1a2ADvjVQa1PpcFNDqpkOi_jJgQlAc8eoNIqLCaIg8eWBC7A=
Theo Lantink
Beste Cees,

Met veel belangstelling heb ik jouw artikel gelezen. Op dit moment ben ik voor mijn MBA opleiding mij aan het verdiepen in Personal Branding. Ik ben mate name aan het kijken hoe consultants binnen ons bedrijf zichzelf beter in de markt kunnen zetten door te werken aan hun Personal Branding. In de slipstream hiervan kan de organisatie zich wellicht ook meer profileren

Het onderzoek richt zich met name op het opstellen van een plan van aanpak/raamwerk dat moet dienen als. Dit moet dienen als een leidraad voor de consultants om te werken aan hun Personal Branding. Hierbij dient er ook oog te zijn voor de synergie tussen het Corporate Brand en het Personal Brand.

Ik ben wel benieuwd naar jouw visie hierop. Hoe zou je zoiets moeten aanpakken en vooral waar zou je moeten beginnen?

Groet, Theo

Meer over Personal Branding