Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik denk dat je authentieke branding niet moeilijker moet maken dan nodig is: wees eerlijk en maak er geen marketingtrucje van, maar uitdrukking van wie je echt bent. Het probleem is vaak wel dat veel mensen zichzelf onvoldoende kennen om eerlijk te zijn over zichzelf.
Een goed verhaal. Vooral de ruimte die je geeft voor groei, verandering en verbetering van jezelf bevalt me. Identiteit is inderdaad geen onveranderlijke essentie. Iedereen die op zijn eigen ontwikkeling terugkijkt, beseft dit.
De vragen die je aan jezelf kunt stellen om je identiteit te achterhalen zijn sterk - ze geven een veelzijdig beeld van een identiteit. Mits je ze weet te beantwoorden. Ik ben benieuwd, kun je meer vertellen over het soort antwoorden dat je kunt geven? En hoe je achter die antwoorden komt? Vooral de vraag: waar sta ik nu echt voor?
Ik denk dat je die vraag in termen van waarden kunt beantwoorden. Niet de papieren tijgers die sommige organisaties vastleggen, maar de drijfveren die je in je alledaags gedrag ziet terugkomen. Bijvoorbeeld: ik lees graag en veel over allerlei onderwerpen. Dat kan duiden op nieuwsgierigheid (of zelfs: wijsheid) als waarde. Door je eigen gedrag te benoemen, kun je dus je waarden - een flink deel van je identiteit - achterhalen.
Trouwens, je hebt het nu over personal branding. Denk je dat - met enige aanpassingen - jouw verhaal ook kan gelden voor de identiteit van organisaties?
Met vriendelijke groet,
Jitse
Dat is een mooi stuk. Je boek heb ik meteen besteld.
De afgelopen paar jaar houd ik mij meer en meer bezig met Personal Branding & Public Persona, vanuit mijn achtergrond als Image Consultant.
Mijn ervaring is dat "authenticiteit" in discussies erg kan verzanden. Sommige mensen zien authentiek zijn een soort als het hoogst bereikbare. Echter die authenticiteit kent vele gezichten, en bovendien bedenken we er gewoon een nieuw aspect bij als het ons uitkomt. Ik ga met veel interesse je boek lezen. En wie weet wil ik daarna wel een kop koffie met je drinken.
groet,
Riet de Vlieger
Certified Image Professional.
Jitse: je stelt een paar belangrijke vragen, zoals 'hoe kom ik erachter waar ik nu echt voor sta?'
Zonder flauw te willen doen, wil ik je dan toch naar mijn boek verwijzen. Daar ga ik dieper op dit soort vragen in. Daarbij refereer ik graag aan de benadering van Ken Robinson over 'in je element zijn'. Wat je tweede vraag betreft: ik denk dat het exploreren van vragen over authenticiteit ook voor organisaties uitermate belangrijk is. Juist daar constateer ik met enige regelmaat dat de wijze van communicatie afbreuk doet aan de gewenste identiteit.
Riet: die kop koffie wil ik graag met je drinken. Download vooral ook het werkboek, daarin staan veel oefeningen om de theorie een persoonlijke invulling te geven. Ik hoor graag van je tzt.