Stel: ik mag een foto van je nemen. Ik vraag je om plaats te nemen achter een klassiek, eikenhouten bureau en recht in de lens te kijken. Na afloop bekijken we samen met enkele van je beste vrienden het resultaat. ‘Wat sta ik er raar op,’ zeg je, ‘zo ben ik helemaal niet.’ Volgens je vrienden is het beeld echter best herkenbaar: ‘je bent je het waarschijnlijk niet bewust,’ zeggen ze, ‘ maar zo kun je af en toe kijken.’ En ik, de fotograaf, zeg dat dit beeld van jou het ware beeld is, dat naar voren komt wanneer je aangeleerde pose naar de achtergrond verdwijnt.
Wat is nou het authentieke beeld van jou? Je zelfbeeld, het beeld dat je vrienden van je hebben of het ideaalbeeld naar de normen van de fotograaf? Het antwoord op deze vraa...
Ik denk dat je authentieke branding niet moeilijker moet maken dan nodig is: wees eerlijk en maak er geen marketingtrucje van, maar uitdrukking van wie je echt bent. Het probleem is vaak wel dat veel mensen zichzelf onvoldoende kennen om eerlijk te zijn over zichzelf.
Een goed verhaal. Vooral de ruimte die je geeft voor groei, verandering en verbetering van jezelf bevalt me. Identiteit is inderdaad geen onveranderlijke essentie. Iedereen die op zijn eigen ontwikkeling terugkijkt, beseft dit.
De vragen die je aan jezelf kunt stellen om je identiteit te achterhalen zijn sterk - ze geven een veelzijdig beeld van een identiteit. Mits je ze weet te beantwoorden. Ik ben benieuwd, kun je meer vertellen over het soort antwoorden dat je kunt geven? En hoe je achter die antwoorden komt? Vooral de vraag: waar sta ik nu echt voor?
Ik denk dat je die vraag in termen van waarden kunt beantwoorden. Niet de papieren tijgers die sommige organisaties vastleggen, maar de drijfveren die je in je alledaags gedrag ziet terugkomen. Bijvoorbeeld: ik lees graag en veel over allerlei onderwerpen. Dat kan duiden op nieuwsgierigheid (of zelfs: wijsheid) als waarde. Door je eigen gedrag te benoemen, kun je dus je waarden - een flink deel van je identiteit - achterhalen.
Trouwens, je hebt het nu over personal branding. Denk je dat - met enige aanpassingen - jouw verhaal ook kan gelden voor de identiteit van organisaties?
Met vriendelijke groet,
Jitse
Dat is een mooi stuk. Je boek heb ik meteen besteld.
De afgelopen paar jaar houd ik mij meer en meer bezig met Personal Branding & Public Persona, vanuit mijn achtergrond als Image Consultant.
Mijn ervaring is dat "authenticiteit" in discussies erg kan verzanden. Sommige mensen zien authentiek zijn een soort als het hoogst bereikbare. Echter die authenticiteit kent vele gezichten, en bovendien bedenken we er gewoon een nieuw aspect bij als het ons uitkomt. Ik ga met veel interesse je boek lezen. En wie weet wil ik daarna wel een kop koffie met je drinken.
groet,
Riet de Vlieger
Certified Image Professional.
Jitse: je stelt een paar belangrijke vragen, zoals 'hoe kom ik erachter waar ik nu echt voor sta?'
Zonder flauw te willen doen, wil ik je dan toch naar mijn boek verwijzen. Daar ga ik dieper op dit soort vragen in. Daarbij refereer ik graag aan de benadering van Ken Robinson over 'in je element zijn'. Wat je tweede vraag betreft: ik denk dat het exploreren van vragen over authenticiteit ook voor organisaties uitermate belangrijk is. Juist daar constateer ik met enige regelmaat dat de wijze van communicatie afbreuk doet aan de gewenste identiteit.
Riet: die kop koffie wil ik graag met je drinken. Download vooral ook het werkboek, daarin staan veel oefeningen om de theorie een persoonlijke invulling te geven. Ik hoor graag van je tzt.