Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een goed artikel over een onderzoek met een, voor mij, herkenbare uitslag. Zo stond er nog niet zo heel lang geleden in Het Financieele Dagblad een artikel waaruit bleek dat managers van Grote Bedrijven in Nederland geen echt hoge pet op hebben van de (financiele) bijdrage die geleverd wordt door hun collegae op de HRM/HRD afdeling/department.
Iets dergelijks hoor ik ook van (postdocorale) studenten. Ze nemen deel aan een (zowel inhoudelijk als financieel) 'zware opleiding' maar slechts weinigen van hun respectievelijke managers/leidinggevenden tonen echt interesse in de ' buiten werkse - activiteiten' van deze collegae/medewerkers - studenten. Vaak is de mogelijkheid tot deelname aan een dergelijke opleiding gebaseerd op de opmerking van de manager: ' Je deed het goed in de afgelopen periode dus volg maar een opleidng!' . Dat een manager c.q. organisatie vervolgens, achteraf, redeneert dat de opleiding (toch) 'weggegooid geld' was, dat kan dan gebeuren omdat: de betreffende werknemer doorstroomt. (Laat staan dat de HRD afdeling in dit geval bijdroeg aan een verbetering van de 'performance gap'.)
Om deze (re)acties in het algemeen te voorkomen en om de bijdrage van de HRD (en HRM) afdeling te kunnen vergroten dienen m.i. de opleidingsplannen van de individuele medewerkers synchroon te lopen met het strategisch plan van de organisatie. Zoals dit vaak gebeurt in het productieproces (nieuwe producten) dient 'de organisatie' de 'gap' te herkennen in het HR potentieel dat men heeft en het HR potentieel dat men, op korte of langere termijn, nodig heeft. Als die 'gap' er niet is: bepaar dan op de kosten op opleiden (Opleiding is overigens iets anders dan ontwikkeling , dit laatste is een noodzakelijk continu).
Ook dit gebeurt (nog?) veel te weinig in organisaties, en dan toch zeker niet de minste. Of het dan toch nodig is? Ik denk het wel, het gaat nu misschien goed maar het kan altijd beter.
Ik ben van mening dat HR/HRD een van de belangrijkste afdelingen binnen een organisatie zijn. Dit valt of staat echter met de algehele visie op HR van het management. Maar nog belangrijker de visie van de HR/HRD afdeling zelf. Een goede HR afdeling heeft ook een duidelijk bedrijfskundig inzicht en is heeft dus ook verstand van zaken als; marketing, finance, bedrijfsstrategie en ga zo maar door. Wanneer men maar brandjes blijft blussen, zal er niets veranderen. Op het moment dat alle HR-tools met elkaar in verbinding staan (onderzocht en gevalueerd o.b.v. vaststelling van de performance gap) dan pas creeer je beleid en kansen voor de toekomst. Dit vergt pro-activiteit, daadkracht en waarschijnlijk ook veel lef. Zeker in tijden van economische achteruitgang. Desalniettemin ben ik van mening dat we onszelf als HR professionals op welk vlak dan ook maar eens serieus moeten gaan nemen, hoe moeilijk kan het zijn o.b.v. een gedegen "performance" beleid rendement zichtbaar te maken. Elke andere afdeling binnen een organisatie moet kunnen aantonen wat het rendement is, dus dan geldt dat zeker voor een afdeling HR of HRD. Als mensen je capitaal zijn, zul je moeten weten en meten hoe groot dat capitaal is.
Ik ben met een onderzoek bezig naar ontwikkeling van competenties ivm studie Bedrijfskunde aan de KUN.
Bedankt voor de moeite alvast.
Berry Maanders
ik doe als student Erasmus Universiteit Rotterdam o.a. onderzoek naar de tarief/performance verhouding van externe medewerkers in de sector van de financiele en zakelijke dienstverlening. Is er iemand die (wellicht ervaringsgewijs) mij inzicht zou kunnen bieden over welke "performance-technieken/modellen/toepassingen/tools" het meest gehanteerd worden. Denkend aan bijvoorbeeld een top 5 of 10 van modellen als L-Paso (competentie), Parasuraman (Gaps & service)?
Graag hoor ik van u allen, Met vriendelijke groeten,
Martin ouwehand
253630mo@student.eur.nl
Geen wonder dat Nederland steeds verder wegzakt op de academische ladder en dat er vraagtekens gezet worden bij de waardetoevoeging van adviseurs.........
Wel creatief overigens qua terminologie. Een significante latente behoefte ben ik nog niet eerder tegen gekomen.