Aan plannen maken ontbreekt het in organisaties niet, daar is iedereen wel goed in. Maar de stap erna wordt vaak al lastiger. Een grote groep organisaties deelt plannen pas met medewerkers als ze af zijn. Medewerkers mogen dan vragen stellen, maar een echt gesprek vindt er niet plaats. Zulke plannen kunnen dan ook niet op draagvlak rekenen en bloeden gemakkelijk dood. Er verandert niets.
Een andere grote groep zijn actiegerichte organisaties. Die starten aan de lopende band acties met als gevolg dat ze geen tijd hebben voor een goede afronding en inbedding ervan in het dagelijkse werk. Ook hier verandert er in de regel weinig tot niets, behalve dat hun personeel van alle veranderdrift gek en moe wordt.
In beide gevallen komen organisaties niet tot de C van check. Zonder die check, zonder r...
Suggesties en opmerkingenzijn altijd welkom, ook wij houden van de PDCA?
Ik ben het eens dat je vragen moet stellen om helder te krijgen vanuit welke vooronderstelling wordt geacteerd en of deze vooronderstelling een terechte is. Echter, de "waarom-vraag" is voor veel medewerkers een aanvallende vraag waardoor zij zich gaan verdedigen, de vraag gaan ontwijken of juiste de tegenaanval aangaan. Ik geloof dat dan de waaromvraag niet werkt.
Een visie brengt je verder! Je krijgt medewerkers makkelijker mee door een stap terug te doen (uit de waan van de dag te stappen) en mee te nemen in een toekomstbeeld. Vanaf daar kun je teruggaan naar dit moment => wat moeten we nu anders gaan doen om dat toekomstbeeld te kunnen realiseren. Dan kun je het PDCA-cyclus hervatten.
Ervaring leert dat deze manier van leidinggeven vraagt om wederkerige afhankelijkheid waarbij leiden van een afdeling / bedrijf niet alleen bestaat uit "leidinggeven" maar ook "leiding ontvangen".
Ik weet niet of de drie reacties ertoe zullen leiden dat medewerkers gaan meedoen met een plan. Ze gaan alle drie namelijk over het zoeken en creëren van oplossingen, terwijl elke oplossing tekort schiet omdat er doorgaans meerdere en concurrerende belangen spelen. Dat is het maar net welk belang voor jou het zwaarst telt. Daarom is het oplossingendenken vaak een valkuil. Beter is samen met medewerkers te onderzoeken wat de juiste vragen zijn om jezelf en elkaar te stellen in een concrete werksituatie. Dan bied je medewerkers concrete handvatten om het gesprek met elkaar en met klanten goed te voeren en samen naar een oplossing te zoeken die uitgaat van de belangen die op dat moment spelen.
Net zomin als dat een cijfer iets zegt zonder het verhaal of de context erachter te betrekken, is een oplossing weinig betekenisvol als die geen rekening houdt met de belangen en context op dat moment.