Outsourcing debacle bij gemeente

Columns

Marco is service manager bij een flinke gemeente (3200 FTE) in het Oosten van het land. Een jaar terug heeft hij de postkamer en de reproafdeling (huisdrukkerij) geoutsourced en daar wil hij met me over praten.

Casus: Outsourcing bij gemeente

De hoeveelheid post die de gemeente ontvangt en verzendt loopt al jaren terug. Dat bracht met zich mee dat het werk op de postkamer afnam en dus ook de bezetting van de postkamer diende te krimpen. Op een bepaald moment was de kritische massa van de bezetting aangebroken. Bij ziekte, vakantie en verlof van een medewerker had Marco grote moeite om het werk rond te krijgen. Op slappe dagen en iedereen is aanwezig zaten mensen soms enkele uren duimen te draaien.

Bij de reproafdeling zag je een zelfde beeld. Er wordt steeds minder afgedrukt en gekopieerd...

Dirk-Jan de Bruijn
Ik zou deze gewaardeerde gemeentesecretaris dringend adviseren om met zijn directe managers eens een dag op de hei te gaan zitten en gaan kijken wat nou ten principale de kerntaken zijn van deze gemeente. Wat men écht zelf zou willen blijven doen gelet op hun rol en f'tie als taakorganisatie. Om van daar uit dan te kijken hoe je als gemeente wil omgaan met outsourcing. En of het dan zo wijs en verstandig is om mensen vast te houden terwijl het werk door (externe) partners wordt gedaan. Heet dat 2000 jaar na Christus doorpakken? Kort & goed: het management moet gewoon zijn of haar verantwoordelijkheid pakken. Daar worden ze toch voor betaald. Aan de slag dus!

Meer over Outsourcing en off-shoring