Opleiding: IT Strategie & informatiemanagement.434

Strategie en informatiemanagement. Beleid en management is nodig binnen een organisatie. Je kunt strategisch nadenken of tactisch, maar ook operationeel management is van belang. Veelal is het nadenken over hoe IT mogelijkheden te gebruiken bij de processen en samenwerking met klanten of leveranciers. En uiteraard het implementeren, controleren en verbeteren van producten en services waarbij IT handig is.

Deze masterclass/cursus gaat in op managing IT en de business. Na het volgen van deze module heeft de deelnemer kennis van en inzicht in de structuur van organisaties en strategievorming nodig om de organisatiedoelen te bereiken. Het verband tussen organisatiebeleid en informatiebeleid staat daarnaast centraal in deze module.  Deze module is geschikt voor mensen met een leidinggevende functie (in Business en/of ICT), maar ook voor mensen in verschillende posities die op een of andere manier betrokken zijn bij de doorvertaling van organisatiebeleid naar informatiebeleid.

De deelnemer verkrijgt inzicht in:

  1. Algemene aspecten van bedrijfskunde en organisatiekunde;
  2. Analyse van de externe omgeving;
  3. Analyse van de interne organisatie;
  4. Leidinggeven;
  5. Rol en belang van informatietechnologie;
  6. Informatiemanagement;
  7. Business- en IT-architectuur

Daarnaast verkrijgt de deelnemer vaardigheid in:

  1. Het toepassen van de verschillende onderwerpen op een casus dan wel de eigen organisatie.
  2. Het ‘lezen’ van organisatie: de vaardigheid om een organisatie te bezien met de bril van de aangeboden theoretische concepten;
  3. Het beoordelen in hoeverre een organisatie in staat is organisatiebeleid en informatiebeleid c.q. ICT-strategie voldoende op elkaar af te stemmen en het doen van aanbevelingen ter verbetering.

De masterclass/cursus bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.

  • In het theoriedeel worden de hierboven vermelde onderwerpen behandeld met behulp van presentaties en discussies.

In het praktijkdeel betreft de laatste 2 dagen van de cursus en staan de praktische vaardigheden waarover de cursist moet beschikken centraal, deze staan hierboven beschreven. Verschillende vraagstukken, cases en praktijkvoorbeelden worden hierbij gebruikt.

Cursusinhoud

1 Algemene aspecten bedrijfs- en organisatiekunde (15%)

Formuleren missie, een visie en principes ten behoeve van een organisatie;
Formuleren en duiden strategie, beleid, beleidsvorming en operationalisering (planning);
Doelstellingen SMART formuleren;
Duiden ontwerpvariabelen zoals machtsverdeling, span of control, organisatiegrootte, mate van standaardisatie van processen, aard bedrijfsactiviteiten, taakspecialisatie, organisatiecultuur, leiderschapsstijl en omgeving;
Benoemen stuurvariabelen.

2 Analyse van de externe omgeving (15%)

Analyse algemene omgeving (vaststellen IST en SOLL);
Maken SWOT-analyse met confrontatiematrix;
Maken DESTEP-analyse;
Analyse marktomgeving (BCG-matrix en General Electric portfolio analyse);
Analyseren concurrentie (concurrentiemodel Porter);
Marktanalyse met Ansoff matrix (product/markt combinaties);
Interpreteren productlevenscycli.

3 Analyse interne organisatie (25%)

Tekenen organisatiestructuur op basis van een casus;
Duiden organisatiestructuur (verticale en horizontale taakspecialisatie, benoemen en duiden bevoegdheden binnen de organisatie zoals lijnbevoegdheden, functionele bevoegdheden, adviserende bevoegdheden);
Typeren verschillende organisaties, zoals lijn-, lijn/staforganisatie, projectorganisatie, matrixorganisatie;
Juridisch duiden organisatie (juridische vorm, RvC, O.R.);
Duiden verschillende bedrijfsprocessen (primaire, ondersteunende en bestuurlijke processen, benoemen functionele processen, horizontale en verticale (de)centralisatie);
Toepassen aantal bekende concepten en modellen en relatie leggen met de praktijk. Bijvoorbeeld: indeling Woodward, de acht organisatiemetaforen van Morgan, het 7S-model, de waardeketen van Porter, de Balanced scorecard van Kaplan & Norton, de lerende organisatie (begrippen en uitgangspunten, theorie van Senge, action learning), theorie van Lewin, theorie van Likert, theorieën m.b.t. scientific management, HR-beweging, revisionisme, INK-managementmodel (uitgangspunten, systematiek, assessment), configuratietheorie van Mintzberg (ontwerpfactoren, organisatietypologieën en coördinatiemechanismen);
Uitvoeren cultuuranalyse (bijvoorbeeld theorie van Lawrence & Lorsch, theorie van Handy t.a.v. bedrijfsculturen of theorie van Harrison);
Kwaliteitsmanagement theorie van Deming (met name uitgangspunten, stappenplan, breakthrough versus continue verbetering);
Kwaliteitsmanagement theorie van Feigenbaum, met name negen criteria voor kwaliteitsproblemen;
Toepassen theorieën ten behoeven van de kwaliteit in de dienstverlening, met name Servqual theorie (gap-theorie) en de theorie van Grönroos;
Toepassen Six Sigma, met name jargon en ‘ belt’-systeem;
Toepassen stappenplan Six Sigma in een casus;
Lean manufacturing, herkennen en benoemen zeven verspillingen, begrippen Muda, Mura en Muri en Value Stream Mapping;
Business Process Redesign (kennen en toepassen);
Toepassen aantal managementinstrumenten, zoals Ishikawadiagram, Pareto analyse, Failure mode & effects analysis, 5W-methode, 6W-methode;
Kerncompetenties van de onderneming (Prahalad & Hamel).

4 Leidinggeven (5%)

Verwoorden en toepassen aantal managementtheorieën in een casus, zoals Blake & Mouton, Hersey & Blanchard, McGregor, Piramide van Maslow, Covey (de zeven eigenschappen van effectief leiderschap), leiderschapstheorie van Collins (niveau 5 leiderschap), verandermanagementtheorie van De Caluwe & Vermaak; Competentiemanagement;
Zelfsturende teams;
Empowerment.

5 Rol en belang van Informatietechnologie (15%)

Strategisch raster: inzicht in het gebruik van het strategisch raster (volgens McFarlan & McKenny). Positioneren bepaald bedrijf met betrekking tot informatietechnologie aan de hand van het strategisch raster;
Waardeketen: toepassen waardeketen (Porter) in een bepaald bedrijf en aangeven strategische betekenis van informatietechnologie,
- voor een bepaald bedrijf de waardeketen beschrijven,
- aan de hand van de waardeketen van een bepaald bedrijf de strategische betekenis van informatietechnologie voor het bedrijf opstellen;
Concurrentiepatroon: inzicht in het concurrentiepatroon (Porter) van een bepaald bedrijf en aangeven van strategische mogelijkheden van informatietechnologie,
- voor een bepaald bedrijf het concurrentiepatroon aan de hand van de vijf krachten beschrijven
- aan de hand van het concurrentiepatroon van een bepaald bedrijf de strategische mogelijkheden van informatietechnologie aangeven;
Strategic alignment: inzicht in de verschillende alignment-perspectieven volgens Henderson & Venkatraman,
- in een gegeven situatie bepalen welk alignment-perspectief dominant is;
Rol en belang van IT: inzicht in het belang van IT .
Kennis van de discussie gebaseerd op het artikel van Carr: IT doesn’t matter.
Kunnen beoordelen in hoeverre de adviezen van Carr van toepassing zijn op een casus, mede gerelateerd aan de positie van de organisatie in de casus in het strategisch raster van McFarlan & McKenny.

6 Informatiemanagement (10%)

Inzicht in de redenen, taken en rol van het informatiemanagement.

In een gegeven situatie,
- de redenen voor het invullen van de functie informatiemanagement beschrijven,
- de taken van het informatiemanagement beschrijven,
- het strategisch raster van McFarlan & McKenny toepassen,
Negenvlaksmodel: Inzicht in het negenvlaksmodel van Maes,
In een gegeven situatie:
- beargumenteren welke rol van een CIO of informatiemanager het meest van belang is;
- het negenvlaksmodel toepassen en met suggesties voor verbetering met betrekking tot de afstemming tussen ICT en bedrijfsbeleid komen.

7 Architecturen (15%)

Architectuurbenadering van Tapscott & Caston: Inzicht in het architecture planning proces, de vijf architectural views op de IT-architectuur en de samenhang tussen deze views en de IT-architectuurprincipes,

- In een gegeven situatie en in lijn met Tapscott:
een architectuurmodel maken vanuit de vijf architectural views op IT-architectuur,
conform de hieraan gestelde richtlijnen IT-architectuurprincipes te ontwikkelen, te specificeren en toepassen,
-de principes van Tapscott toepassen,
BPM en EA: inzicht in BPM (Business Process Management) en EA (Enterprise Architecture In een gegeven situatie:
- aangeven hoe bedrijfsvisie en –strategie met behulp van EA te transformeren is in verandering van de architectuur,
- de wisselwerking tussen EA en BPM te beschrijven. 

Niveau & voorkennis:
Het is een HBO/post-HBO niveau cursus, enige basiskennis van organisatiekunde en IT-management wordt verwacht. Heb je nog weinig ervaring of denk je opfrissing nodig te hebben, volg dan de pre-course dag. 

Literatuur:
Vitale organisaties, Heijnsdijk
Syllabus met pakket relevante literatuur
Theorie materiaal, sheets, instructies, artikelen, opdrachten.
(materialen, catering & eventuele lunches zijn inbegrepen bij de cursus; examens of examenopdracht niet)

Uitvoering;
4 dagen, eens in de 2 a 3 weken een lesdag.


Toetsing:
Meerkeuze examen (120 minuten, 30 vragen, open boek); 

Praktijkopdracht examen:
In plaats van het meerkeuze examen kan een praktijkopdracht examen worden gevolgd. Dit betekent een opdracht die je zelf definieert en uitvoert in een organisatie en in praktijk de technieken en theorie toepassen in de opdrachtuitvoering. 
Er is ongeveer 3 maanden extra begeleiding (er zijn wel extra kosten).

Meer...
€1.500
ex. BTW
Aangeboden door
CAI Advies BV
Onderwerp
Informatiemanagement
ICT Management & Strategie
IT Management & Strategie
Operationeel management
Niveau
HBO
Duur
2 of 4 dagen klassikaal, doorloop 4 tot 9 weken. Kan ook online
Looptijd
4 dagen
Taal
nl
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Min: 2
Max: 12
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Amersfoort
di 29 apr. 2025
Rotterdam
vr 2 mei 2025
Tilburg
do 8 mei 2025
Utrecht
wo 14 mei 2025
Amsterdam
di 20 mei 2025
Assen
ma 26 mei 2025
Den Bosch
do 5 jun. 2025
Alkmaar
do 12 jun. 2025
Apeldoorn
vr 13 jun. 2025
Rijswijk
do 19 jun. 2025
Almere
wo 25 jun. 2025
Leeuwarden
di 1 jul. 2025
Weert
ma 7 jul. 2025
Utrecht
di 15 jul. 2025
Amersfoort
di 22 jul. 2025
Breda
vr 25 jul. 2025
Deventer
do 31 jul. 2025
Groningen
wo 6 aug. 2025
Amsterdam
di 12 aug. 2025
Groningen
ma 18 aug. 2025
Weert
di 26 aug. 2025
Almere
do 4 sep. 2025
Den Haag
vr 5 sep. 2025
Alkmaar
do 11 sep. 2025
Deventer
wo 17 sep. 2025
Leeuwarden
di 23 sep. 2025
Almelo
ma 29 sep. 2025
Apeldoorn
vr 10 okt. 2025
Utrecht
do 16 okt. 2025
Rijswijk
vr 17 okt. 2025
Roosendaal
do 23 okt. 2025
Amsterdam
wo 29 okt. 2025
Zwolle
di 4 nov. 2025
Den haag
ma 10 nov. 2025
Amersfoort
di 18 nov. 2025
Drachten
ma 24 nov. 2025
Rotterdam
vr 28 nov. 2025
Eindhoven
do 4 dec. 2025
Zwolle
wo 10 dec. 2025
Alkmaar
di 16 dec. 2025
Den Bosch
ma 22 dec. 2025
Utrecht
do 1 jan. 2026
Leeuwarden
wo 7 jan. 2026
Den Haag
vr 9 jan. 2026
Tilburg
do 15 jan. 2026
Apeldoorn
wo 21 jan. 2026
Drachten
di 27 jan. 2026
Roosendaal
ma 2 feb. 2026
Rotterdam
wo 11 feb. 2026
Nijmegen
ma 16 feb. 2026
Utrecht
vr 20 feb. 2026
Lunteren
do 26 feb. 2026
Groningen
wo 4 mrt. 2026
Weert
di 10 mrt. 2026
Almere
ma 16 mrt. 2026
Den Haag
wo 25 mrt. 2026
Alkmaar
wo 1 apr. 2026
Deventer
vr 3 apr. 2026
Leeuwarden
do 9 apr. 2026
Almelo
wo 15 apr. 2026
Apeldoorn
di 21 apr. 2026
Utrecht
ma 27 apr. 2026
Rijswijk
do 7 mei 2026
Roosendaal
do 14 mei 2026
Amsterdam
vr 15 mei 2026
Zwolle
do 21 mei 2026
Den haag
wo 27 mei 2026
Amersfoort
di 2 jun. 2026
Drachten
ma 8 jun. 2026
Rotterdam
vr 19 jun. 2026
Eindhoven
ma 22 jun. 2026
Zwolle
vr 26 jun. 2026
Alkmaar
do 2 jul. 2026
Den Bosch
wo 8 jul. 2026
Utrecht
di 14 jul. 2026
Leeuwarden
ma 20 jul. 2026
Den Haag
vr 31 jul. 2026
Tilburg
ma 3 aug. 2026
Apeldoorn
vr 7 aug. 2026
Drachten
do 13 aug. 2026
Roosendaal
wo 19 aug. 2026
Diemen
di 25 aug. 2026
Nijmegen
ma 31 aug. 2026
Drachten
di 8 sep. 2026
Amersfoort
di 15 sep. 2026
Rotterdam
vr 18 sep. 2026
Tilburg
do 24 sep. 2026
Utrecht
wo 30 sep. 2026
Amsterdam
di 6 okt. 2026
Assen
ma 12 okt. 2026
Den Bosch
do 22 okt. 2026
Alkmaar
di 27 okt. 2026
Apeldoorn
vr 30 okt. 2026
Rijswijk
do 5 nov. 2026
Almere
wo 11 nov. 2026
Leeuwarden
di 17 nov. 2026
Weert
ma 23 nov. 2026
Utrecht
vr 4 dec. 2026
Amersfoort
di 8 dec. 2026
Breda
vr 11 dec. 2026
Deventer
do 17 dec. 2026
Groningen
wo 23 dec. 2026
Amsterdam
di 29 dec. 2026
Arnhem
ma 4 jan. 2027
Den Haag
di 12 jan. 2027
Utrecht
wo 20 jan. 2027
Zwolle
vr 22 jan. 2027
Tilburg
do 28 jan. 2027
Amersfoort
wo 3 feb. 2027
Alkmaar
di 9 feb. 2027
Den Haag
ma 15 feb. 2027
Den Bosch
di 23 feb. 2027
Leeuwarden
wo 3 mrt. 2027
Diemen
vr 5 mrt. 2027
Rotterdam
do 11 mrt. 2027
Utrecht
wo 17 mrt. 2027
Arnhem
di 23 mrt. 2027
Zwolle
ma 29 mrt. 2027
Roosendaal
di 6 apr. 2027
Delft
ma 12 apr. 2027
Amersfoort
vr 16 apr. 2027
Eindhoven
do 22 apr. 2027
Assen
wo 28 apr. 2027
Amsterdam
di 4 mei 2027
Den Bosch
ma 10 mei 2027
Apeldoorn
di 18 mei 2027
Utrecht
di 25 mei 2027
Rijswijk
vr 28 mei 2027
Roosendaal
do 3 jun. 2027
Amsterdam
wo 9 jun. 2027
Zwolle
di 15 jun. 2027
Den haag
ma 21 jun. 2027
Amersfoort
wo 30 jun. 2027
Drachten
di 6 jul. 2027
Rotterdam
vr 9 jul. 2027
Eindhoven
do 15 jul. 2027
Zwolle
wo 21 jul. 2027
Alkmaar
di 27 jul. 2027
Den Bosch
ma 2 aug. 2027
Utrecht
do 12 aug. 2027
Keurmerken aanbieder
NRTO
VOI
ASL
UWV scholingsvoucher
CRKBO en BTW-vrijstelling
BISL
Erkend keurmerk
EXIN
IPMA
PeopleCert