Opleiding: Object Oriented Programming OOP and Design Patterns

Wil je je objectgeoriënteerde programmeervaardigheden verbeteren en efficiëntere code schrijven? In deze tweedaagse training leer je de kernprincipes van OOP, zoals encapsulatie, overerving en polymorfisme. Daarnaast ontdek je hoe veelgebruikte design patterns zoals Factory Method, Singleton, Adapter en Observer bijdragen aan schaalbare en onderhoudbare software. Je werkt hands-on met praktijkcases, zoals het ontwerpen van een winkelwagensysteem en een rapportgenerator met Template Method.

Wat leer je in deze training?

  • OOP-basisprincipes – Encapsulatie, overerving en polymorfisme.
  • Creational patterns – Singleton en Factory Method.
  • Structural patterns – Adapter en Composite.
  • Behavioral patterns – Observer, Strategy en Template Method.
  • Praktische refactoring – Code verbeteren met SOLID-principes.

Deze training is ideaal voor junior en medior developers, zelfstudie-programmeurs en teams die hun code consistentie willen verbeteren. De focus ligt op direct toepasbare technieken en best practices. Je werkt met Engelstalig lesmateriaal, praktijkgerichte opdrachten en moderne tools, onder begeleiding van een Nederlandstalige docent.
  • Junior developers (6-18 maanden ervaring)
  • Medior ontwikkelaars die patterns willen formaliseren
  • Zelfstudie-programmeurs die praktijkkennis missen
  • Teams die code consistentie willen verbeteren
Dag 1: Basis OOP & Eerste Patterns
  • OOP Pilaren: Encapsulatie, Overerving, Polymorfisme
  • SOLID Basics: Single Responsibility, Open/Closed principe
  • Creational Patterns: Factory Method, Singleton (eenvoudig)
  • Structural Patterns: Adapter, Composite
  • Hands-on: Pizza bestelsysteem met Factory Method
Dag 2: Intermediate Patterns & Praktijkcases
  • Behavioral Patterns: Observer, Strategy, Template Method
  • Dependency Injection: Basisconcepten en constructor injection
  • Refactoring: If/else ketens vervangen door Strategy
  • Real-world Use Cases:
  • Winkelwagen met Composite + Observer
  • Betalingsverwerker met Adapter pattern
  • Rapportgenerator met Template Method


Programma
Basisconcepten
  • Encapsulatie: Private velden met getters/setters
  • Overerving: Basisklassen voor herbruikbaarheid (bv. Animal → Dog)
  • Polymorfisme: Interface voor verschillende implementaties (IDatabase)
Creational Patterns
  • Factory Method: Objectcreatie verbergen (PaymentFactory.create())
  • Singleton: Configuratieklasse met getInstance() (niet thread-safe)
Structural Patterns
  • Adapter: Legacy PDF-generator aanpassen aan modern systeem
  • Composite: Hiërarchische menu-structuren bouwen
Behavioral Patterns
  • Observer: Email notificaties bij orderstatuswijziging
  • Strategy: Sorteeralgoritmes wisselen (BubbleSort ↔ QuickSort)
  • Template Method: Stappenplan voor rapportexports (CSV/PDF)
Tools & Technieken
  • UML: Eenvoudige class diagrams met draw.io
  • Refactoring lab: Switch-case omzetten naar Strategy
  • Code analysis: ESLint/SonarLint voor code smells
Aan deze training is geen examen verbonden.
Wel wordt een certificaat van deelname afgegeven.
Meer...
€1.195
ex. BTW
Aangeboden door
@The Academy
Onderwerp
OO (Object Oriented) Programmeren
Programmeren (algemeen)
Niveau
Duur
2 dagen
Looptijd
12 dagen
Type product
training
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 12
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Eindhoven
wo 7 mei 2025
Utrecht
wo 21 mei 2025
Utrecht
wo 28 mei 2025
Eindhoven
wo 11 jun. 2025
Eindhoven
wo 18 jun. 2025
Eindhoven
wo 2 jul. 2025
Eindhoven
wo 9 jul. 2025
Eindhoven
wo 20 aug. 2025
Eindhoven
wo 10 sep. 2025
Utrecht
wo 1 okt. 2025
Eindhoven
wo 22 okt. 2025
Eindhoven
wo 12 nov. 2025
Utrech
wo 10 dec. 2025
Keurmerken aanbieder
CRKBO en BTW-vrijstelling
NRTO
Microsoft Learning Partner
EC-Council