Opleiding: Onderwijs- en exameninnovaties voor de examencommissie in het MBO
Hoe bewaak je de kwaliteit van jouw borgende taak in een snel veranderend onderwijslandschap?
Als lid van de examencommissie borg jij de kwaliteit van het gehele examenproces. Uiteindelijk bepaal jij of een student voldoet aan de voorwaarden om een diploma of certificaat te krijgen. Jij staat voor “de waarde van het waardepapier”. Een kwalitatieve basis met actuele kennis op het gebied van de vereisten vanuit de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), het examen- en kwalificatiebesluit WEB (EKB), het Inspectiekader (2021) en de kwalificatiedossiers is daarvoor onmisbaar.
Tegelijkertijd zoeken mbo-teams naar wat toegestaan is binnen deze kaders. Hoe doe je met onderwijs- en toetsconcepten recht aan de ontwikkeling van studenten en hoe breng je onderwijs en examinering met elkaar in verbinding? Het concept Lerend Kwalificeren (voorheen: Anders verantwoorden van het diplomabesluit), biedt daarin mogelijkheden. Gedurende het leerproces van de student wordt een set van bewijzen verzameld om daarmee een kwalificerende beslissing te nemen. Maar als leren en examineren meer verweven raken, wie is dan verantwoordelijk voor wat? En hoe voer je daarin jouw borgende taken uit?
Ook arbeidsmarkt- en technologische ontwikkelingen, zoals de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI), vragen jouw aandacht als mbo-instelling. Je krijgt te maken met studenten die om flexibeler onderwijs vragen en nieuwe vaardigheden nodig hebben, bijvoorbeeld door de opmars van AI, maar ook met volwassen zij-instromers met veel werk- en leerervaring. Wat kan je daarmee als examencommissielid? Hoe kunnen we bewijzen van een leven lang ontwikkelen (LLO) valideren? En bieden microcredentials een oplossing in een snel veranderende wereld?
In deze cursus ga je praktijkgericht met je eigen casuïstiek aan de slag om te ontdekken wat moet, wat mag en wat kan binnen de context van jouw examencommissie. Je krijgt grip op actuele innovaties in het mbo en geeft daarmee vorm aan een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief examenlandschap.
Download de brochure voor een handig programmaoverzicht [geen link]
Na deze cursus:
- Weet je wat moet: doorgrond de wettelijke eisen, het inspectiekader en jouw taken en verantwoordelijkheden als examencommissielid
- Weet je wat mag: begrijp de flexibiliteit binnen de regels voor innovatieve examenvormen en kwalificering
- Weet je wat kan: verken de kansen en risico’s van AI, digitalisering en de stand van zaken rond microcredentials
- Heb je actuele casuïstiek behandeld en goede voorbeelden van elkaar gezien
- Borg je een ontwikkelingsgericht, onderbouwd en innovatief examenlandschap als kwaliteitsbewust examencommissielid
Bekijk het programma [geen link]
In drie cursusdagen:
- Weer je hoe een kwalitatieve basis van het gehele examenproces je helpt in het implementeren van innovaties
- Hoor je welke innovaties actueel zijn in het mbo en hoe je de waarde ervan beoordeelt voor jouw eigen context
- Kan je innovatieve inzichten vertalen naar jouw praktijk en daarmee concreet verbeteringen doorvoeren
In twee congresdagen:
- Leer je van goede voorbeelden, experts en andere contexten, zodat je breed geïnformeerd aan de slag kunt met innovatie in jouw praktijk
- Sluit je jouw leerproces feestelijk af met een exclusieve certificaatuitreiking door jouw docenten
Congres Toetsen en Examineren in het MBO [geen link]
In samenwerking met: Hofman Onderwijsadvies & innovatie & Zeg het Helder
Deze cursus is speciaal ontwikkeld voor:
- Examencommissieleden
- Examencoördinatoren (onderwijsteamleden met een specifieke taak op het gebied van examinering)
- Beleidsadviseurs met portefeuille examinering
- Auditoren
Uit het MBO-onderwijs, die zich willen verdiepen in actuele onderwijs- en exameninnovaties.