Opleiding: NLP en gedragsverandering in het sociaal domein

Accreditatie / PE punten

  • Kiwa NEN (in aanvraag)
  • Wsnp 6.00 punten
  • CBM 6.00 PE-punten, Bewindvoering 6.00 punten Deze opleiding telt mee voor PE-punten/uren van de Branchevereniging. Lees voor meer informatie ‘FAQ Bijscholing CBM’ (zie Klantenservice > FAQ/Accreditatie). Je ontvangt een certificaat van deelname, met vermelding van het aantal PE-punten op basis van tijdsregistratie (per gevolgd lesuur ontvang je een PE-punt). Het is aan te bevelen om tevens een programma te bewaren, waaruit de inhoud van de bijeenkomst blijkt en het aantal netto uren onderwijs.

Hoe kunnen NLP-gesprekstechnieken helpen om verbinding te maken en effectief gedragsverandering te realiseren bij je cliënt?

Wat weet en kunt je na afloop van deze workshop?
• NLP-technieken toe te passen in cliëntgesprekken
• Cliënten op een andere manier lezen en begrijpen en verbinding tot stand te brengen
• Cliënten motiveren om in beweging te komen
• Vertraging of uitval in je dienstverlening voorkomen

Nieuwe eisen aan onze hulpverlening
Van mensen in een kwetsbare situatie wordt veel verwacht. Plannen kunnen maken, in actie komen, volhouden en omgaan met verleiding en tegenslag. Zodat ze bijvoorbeeld gezonder gaan leven, wél komen opdagen op een afspraak of hun schulden terugbetalen.
Van hulpverleners binnen het sociaal domein wordt verwacht dat zij burgers hierbij ondersteunen, meer doen dan dat ze al deden, dit binnen een kortere tijd doen én dat het resultaat ook nog eens duurzaam is.

We hebben te maken met een veranderende wereld waarin nieuwe uitdagingen en thema’s spelen. Denk aan de toeslagenaffaire en verkorting van de Wsnp/Msnp termijn van 36 naar 18 maanden, de toegenomen vraag naar jeugdzorg en meer gezondheidsproblemen die samenhangen met problemen in andere leefgebieden. Het is daarom belangrijk dat hulpverleners nieuwe vaardigheden leren om te kunnen voldoen aan de behoeften binnen het sociaal domein.

Het effect van NLP
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) staat voor hoe wij de wereld om ons heen waarnemen en hoe wij daar vervolgens op reageren. NLP leert je om jezelf en anderen te begrijpen, te motiveren en te sturen. Door het toepassen van technieken uit NLP in cliëntgesprekken, krijg je inzicht in de motivatie en beweegredenen achter het gedrag, de communicatie en motivatie van jouw cliënt.
Vanaf de intake zul je de interne obstakels bij jouw cliënt herkennen en kun je de juiste tools gebruiken om verbinding te creëren met je klant. Vanuit een positie van verbinding communiceer je vervolgens jouw boodschap.

Door NLP-technieken toe te passen in cliëntgesprekken zul je meer grip krijgen op jouw communicatie. Zo breng je jouw cliënt effectief in beweging en lukt het cliënten om moeilijke en juiste keuzes te maken.

Doel van en werkwijze tijdens de workshop
In de workshop bespreekt de docent de theorie en ga je vaardigheden oefenen met elkaar. Hierdoor wordt de theorie direct omgezet naar de praktische toepassing. Je zult in staat zijn cliënten op een andere manier te lezen en te begrijpen en verbinding tot stand te brengen. De workshop is kort en krachtig en na afloop kun je de technieken direct inzetten in de praktijk om jouw dienstverlening te verbeteren. Het toepassen van NLP-technieken in jouw gesprekken zorgt voor (meer) begrip van de cliënt, verbinding met je cliënt en effectieve communicatie met je cliënt. Hiermee kun je effectief inzetten op de behoeften binnen het sociaal domein, snel, effectief en duurzaam, zonder dat het ten koste gaat van jezelf als hulpverlener.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:
• Moeilijkheden binnen het sociaal domein
• De theorie van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)
• Sturing van gedrag
• Begrijpen van je cliënt
• Verbinding krijgen met je cliënt
• Cliënten in beweging brengen en motiveren
• Oefenen met de NLP-technieken

Toelichting op het curriculum
Omgaan met eigen emoties
Elke goede dienstverlening/hulpverlening begint bij de persoon van de dienst-/hulpverlener. Je leert daarom eerst iets over emotiemanagement: hoe kun jeomgaan met jouw eigen emoties en hoe zorg je dat je met de juiste emotie een spreekkamer of gesprek ingaat?
Begrip over gedrag
Vervolgens leer je de basis omtrent gedrag. Hoe komt het tot stand en wat zijn de factoren die ons in beweging brengen of juist tegenhouden? Door begrip te hebben voor het gedrag van je cliënt, zorgt je voor meer verbinding en minder frustratie bij jezelf.
Verbinding maken
Je leert verbinding te maken met jouw cliënt, zodat je vervolgens je cliënt effectief kunt motiveren om in beweging te komen en moeilijke beslissingen te nemen. Zonder verbinding kun je wel jouw boodschap versturen, maar komt deze niet aan en is daarom minder effectief.

Programma

dinsdag 3 juni 2025

09:00 - 09:30
Ontvangst en registratie
09:30 - 10:45
Blok I: Introductie training en NLP

• Voorstelronde
• Inventarisatie van de ontwikkelwensen van de deelnemers
• Achtergrond trainer
• Introductie Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)
• Waarvoor kun je NLP gebruiken?
• Opzet training

10:45 - 11:00
Pauze
11:00 - 12:15
Blok II: De theorie omtrent gedrag en motivatie

• Wat stuurt ons gedrag?
• Pijn versus Plezier
• Model sturing gedrag
• Communicatiemodel
• Begrip wereldmodel klant

12:15 - 13:00
Lunch
13:00 - 14:00
Blok III: Communicatie en verbinding

• Wat zorgt voor verbinding met de klant?
• Rapport maken
• De taal van de klant spreken
• Zintuigelijke scherpzinnigheid ontwikkelen
• Opmerken van taalgebruik

14:00 - 15:00
Blok IV: Motiveren

• Toepassen modellen
• Gebruik van communicatietechnieken
• Principes motivatie

15:00 - 15:15
Pauze
15:15 - 17:00
Blok V: Toepassing in de praktijk

• Toepassen theorie door te oefenen met deelnemers
• Tips over toepassing in de praktijk
• Delen ervaring deelnemers
• Vragen deelnemers

17:00
Afsluiting

Sprekers

  • Peshang Hormizyar
    NLP Trainer, Schuldhulpverlener
    PeshforPres Coaching en Training

Bestemd voor

Bestemd voor

• Budgetbeheerders of budgetcoaches
• Beschermingsbewindvoerders
• Consulenten KOTA (Kinderopvangtoeslag – Toeslagenaffaire)
• Consulten Werk en Inkomen
• Financieel hulpverleners
• Jeugdzorg/Jeugdwerkers
• Maatschappelijk werk
• Schuldhulpverlening
• (Sociale) Wijkteams
• Trajectbegeleiders Werk en Inkomen

Meer...
€545
ex. BTW
Aangeboden door
Uitgeverij-Studiecentrum Kerckebosch
Onderwerp
Sociaal domein
Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP)
Volwasseneneducatie
NLP
Niveau
Looptijd
8 dagen
Type product
cursus
Lesvorm
Klassikaal
Aantal deelnemers
Max: 15
Tijdstip
Overdag
Tijden en locaties
Van der Valk Hotel Veenendaal, Veenendaal
di 3 jun. 2025
Keurmerken aanbieder
CRKBO en BTW-vrijstelling
Nederlandse Orde van Advocaten