Gebrek aan kennis is oorzaak van ICT-debacles

Columns

Het klinkt misschien raar met het leger aan deskundigen dat de overheid en het bedrijfsleven jaarlijks inhuurt voor hun ICT-projecten. Toch is het ontbreken van kennis de werkelijke oorzaak van de vele ICT-mislukkingen. Vooral op management niveau, maar in feite op het hele organisatieniveau, ontbeert men de inzichten in wat er gebeurt als werkprocessen omgezet moeten worden naar digitale systemen.

Het idee dat managers de noodzakelijke ICT-kennis missen is niet nieuw. Reeds in 2008, dus zes jaar voor de Commissie Elias, waarschuwden Arnold Heertje en Henk Huisman in NRC Handelsblad voor de gevolgen van incompetentie bij grote en kleine ICT-projecten (‘Gebrek aan kennis ICT bij overheid’, NRC 18-8-2008). Hun stelling was dat er een totaal gebrek aan kennis was bij de politiek en de ambteli...

Alexander Ket
ICT Debacles zijn helemaal niet nodig en zo opgelost!

Zorg dat je in kleine stapjes heel lean werkt (agile, scrum, lean startup). Projecten lopen dan niet uit de hand en elke sprint (2 tot 4 weken) voeg je noodzakelijke waarde toe. Is het zo makkelijk? Ja, zo eenvoudig is het. Er zal dan dus wel een streep moeten door de traditionele aanbesteding en ik zou voor software development bedrijven kiezen die niets anders doen dan agile / lean startup werken. En dan niet in de valkuil trappen van de grote bedrijven die zeggen dit ook te doen, want het is niet zo.

En weet je wat het mooie is, elke 2 of 4 weken gaat er een verbeterd product live en je laat een eindgebruiker gewoon meekijken en feedback geven. En zolang deze eindgebruiker nuttige vooruitgang ziet staan de stoplichten op groen. De enige die je hoeft te monitoren is de eindgebruiker.
R. Civile
Wat en waar gaat het nu echt fout?
Allereerst, IT/ICT is een dode materie die voor 100% voorspelbaar is. Die materie is aan wat universele wetmatigheden onderhevig, wetmatigheden die bij 95% van de gebruikers en managers niet aanwezig is, en bij misschien wel meer dan 70% van de ICT/IT professional.

U moet weten dat deze wetmatigheden VOOR elke stap in en met ICT/IT geld, dus ook voor elke discipline. Ik stel dit even omdat dit namelijk ook geld voor elke ICT/IT professional, hoe goed ook in haar of zijn vakgebied. Die universele wetmatigheden worden de IT professional niet aangeleerd tijdens al die opleidingen, managements courses kennen die niet eens dus hoe kan management hiervan op de hoogte zijn.... en van geruikers is het begrijpelijk dat zij er niet mee bekend zijn.

En DIT gegeven ligt er dus ten grondslag aan en met ICT/IT.

Toename van grootschalige incidenten....
In 2002, 2006 en 2010 heb ik al gewaarschuwd dat er een grote toename zal zijn van grootschalige schade en uitval in de ICT bij het bedrijfsleven maar nog meer bij de overheid. Dat is namelijk de 100% voorspelbare optelsom als je versneld gedegen kennis en ervaringskern van ICT uitfaseerd, als je je laat overhalen tot allerlei commerciële 'nieuwe trucjes' in en met ICT, de gedegen basis van ICT niet langer meer onderhoud.

U hoeft natuurlijk mijn woord hiervoor niet te nemen maar kijkt u op eigen moment en merite naar wat er speelt in de praktijk. De problemen worden alleen maar groter, de rest en vervolgschade eveneens.

Voor mij gelden hier twee eenvoudige regels. Voor het bedrijfsleven,' Ik hoef gelukkig de rekeningen van al die problemen en misstanden niet te betalen...' Als u namelijk weinig tot niet bereid bent te betalen of te investeren in uw strategische IT, dan moet u ook niet klagen als het voorspelbaar mis zal gaan.

Voor de overheid:
De tijdelijke ICT commissie is een farce als ik u stel dat wat Ton Elias heeft opgeleverd wat een stel goed ingevoerde ICT professionals binnen drie maanden, vele malen beter en meer nog, hadden kunnen opleveren tegen wellicht 10% van de totale onderzoekskosten van Ton Elias.

Die rekening, mijn beste lezeres, lezer, die word door grove incompetentie en Impotentie wel bij mij neergelegd als belastingbetaler. Hier matig ik mij dan ook de (betaalde) vrijheid aan Ton Elias & cie van totale incompetentie te betichten want had hij iets van ICT begrepen dan had hij eenvoudig tot twee conclusies gekomen.

1. ICT is er om heel strategisch besparingen te bewerkstelligen, doe je dat niet krijg je 100% gegarandeerd heel veel hele hoge rekeningen.

2. Wat de overheid nodige heeft is heel eenvoudig een eenvoudig ICT protocol, neem iets als ITIL, en aansluitend een groot Change Managements bureau. Dat wat Ton Elias 'BIT' placht te noemen bestaat namelijk in de ICT als post al jaren. Proves mijn stelling waar het ambtelijke en politieke incompetentie betreft.

Mijn hele eenvoudige devies.... 'Back to Basics!' Want de twee grootste vijanden van ICT/IT? Commercie en Politiek. Nu u weer.

bit.ly/1xaIhGP

Meer over ICT & Internet