Ooit te oud om te leren?

Ooit te oud om te leren?

Het kabinet wil dat de meeste Nederlanders een hogere opleiding hebben. Onlangs bleek uit onderzoek dat op veel middelbare scholen met havo-afdelingen meer dan de helft van de leerlingen ooit blijft zitten en het slagingsgemiddelde op een mager zesje ligt. Scholen moeten zich verantwoorden en beter gaan presteren. Maar willen we wel graag leren?

Ik geef les aan hoger opgeleiden die hun best doen meer te leren: studenten op de universiteit en in onze eigen leergangen. Het gaat dan vaak over verschillende vormen van organiseren, bijpassende interventievaardigheden en de effecten daarvan.
Veel deelnemers zijn zelf (organisatie-)adviseur of docent en dagelijks bezig anderen nieuwe dingen te leren: anders te kijken, nieuwe dingen te doen. Ze vragen hen hun oude vertrouw...

Hans Gijsbers
Geachte mevrouw Schouten.

U vraagt ‘vrijwillige’ overgave, vertrouwen en durf van mensen om verder te kijken dan hun huidige neus lang is om het vervolgens als een ‘voorwaarde’ te herformuleren, is dit niet een paradox en daarvoor, als men binnen de context blijft, onmogelijk om te beantwoorden?

Ik ben het met u eens als u stelt dat veel mensen niet iets nieuws, maar alleen maar meer van hetzelfde willen! Dat dit ‘meer van hetzelfde’ nooit nieuwe inzichten kan opleveren, alleen maar meer van hetzelfde, maar dan anders geformuleerd, is inherent aan het feit dat ‘het nieuwe’ namelijk niet aanwezig is en daarvoor ook nooit ‘ontdekt’ kan worden.

Wie wil leren, en dat ben ik van harte met u eens, zal durf moeten tonen, maar om dat te tonen in een samenleving die afgestemd is op; ‘meer van hetzelfde’ en vaak alleen maar in woord openstaat voor het ‘nieuwe’ is dat toch een lastige zaak. Het hemd is nu eenmaal nader dan de rok.
Ada Alkemade
mevr. Schouten, bent u wel eens op een school geweest, misschien voor één jaartje, ik bedoel echt meedraaien?
Mijn ervaring is dat docenten die creatief zijn, nieuwe dingen willen, zien dat de doelgroep verandert, samen met collega's wat neer willen zetten genadeloos neergesabeld worden door het management. Het management heeft de plannen, ideeen, daar moeten de docenten naar luisteren en ze uitvoeren. Het gaat al jaren zo: een paar dagen op de hei met kroketten en appeltaart, enthousiaste teamcoaches vertellen dat het nu echt gaat gebeuren, het grote wonder. Ze geven het gevoel dat de docenten mee mogen praten, veranderingen mogen aanbrengen enz.enz. Dan terug naar de werkplek waar gewoon uitgevoerd moet worden wat de managers willen. Als er geprotesteerd wordt, is de docent lastig, niet teamgericht, niet pro-actief, niet ........... Er wordt een dossier gemaakt, elk gesprek wordt schriftelijk vastgelegd, directie én docent moeten het protocol ondertekenen. Zo iets wordt als intimidatie ervaren. Monddood worden ze zo gemaakt. Het gaat om FTE, input/output. . Als op papier alles klopt moeten we niet zeuren. Wat betreft het vertrouwde kader het volgende: hoe je ook wilt brengen: twee plus twee blijft vier. Er moet echt kennisoverdracht plaatsvinden en er moet een balans zijn tussen vaardigheden en kennis. Die balans is zoek. Docenten vinken af en registreren zich suf. Lijstjes, dosiers, zelfs de aard van de mentor(LSB)-gesprekken wordt voorgeschreven door het management. Zonder persoonlijke interesse aub, alleen voortgangsreportages en drie leerlingen in een half uurtje.Voor hen is een docent is geen human being maar een human resource. En dat al jaren! Een mens kan zelfinzicht hebben en veranderen, een bron niet.

Meer over Scholing en werk