Online verandermanagement: hoe participatie activeren?

Cases · Columns

Online ondersteund en participatief verandermanagement krijgt veel aandacht in de sector van publiek management. Experimenteren en leren is het motto. De eerste resultaten zijn veelbelovend; tegelijk worden de valkuilen goed zichtbaar. Belangrijk is dat bij de start van een online participatief verandertraject, altijd de centrale activatievraag gesteld wordt. Hoe krijg ik zoveel mogelijk participanten op mijn platform? Hier volgt aan de hand van een casus een aantal 'lessons learned’.

Activatie gaat niet vanzelf

Op 1 januari 2014 was Veiligheidsregio Drenthe (VRD) een feit. Deze nieuwe organisatie ontstond met de wettelijk verplichte regionalisering van de brandweer. Alle brandweerposten vielen vanaf dat moment niet meer onder de afzonderlijke Drentse gemeenten, maar onder deze ene organi...

J. de Heer
Wat hier ook duidelijk wordt is dat online zelden of nooit op zichzelf staand werkt. Het is vrijwel altijd de combinatie van online uitwisseling en persoonlijke ontmoetingen die het doet. Het gaat erom dat je de juiste mix weet samen te stellen tussen virtueel en IRL.
Peter Vlaanderen
Auteur
Helemaal eens, bij participatief veranderen met online middelen zul je per definitie de combi on- en offline moeten toepassen.

Meer over Overheid