Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In The Matrix zien we dat meer Agents Smith niet helpen Neo te verslaan. Integendeel voor de grote machine worden de Agents Smith zelf het allergrootste probleem.
Mensen tot wasdom brengen kan en mag niet beginnen met protocollen, regels en controle-instrumenten. Het begint bij echte interesse en positieve prikkels voor elk inidividu de eigen weg te ontdekken. Een leerling die zijn Ipod uit eigen interesse afdoet leert zoveel krachtiger dan iemand die zich daartoe gedwongen voelt. Motivatie begint bij zelf iets willen, kunnen en mogen. Niet alleen de leerling moet dat ervaren, ook het onderwijzend personeel. Onderwijs en overheid moeten dat meer wakker maken door minder te eisen èn tegelijkertijd meer postief te prikkelen. En dat laatste is een belangrijke zoektocht waar bovenstaand voorbeeld een mooie stap in is.
Floris Koot, onderwijsvernieuwer KaosPilots Nederland
Ongeveer een jaar geleden deden wij een onderzoek naar de competenties van bijna 160 leraren (M/V) van een grote onderwijs instelling. De test werd gedaan met een uitmuntende tool en afgesloten met een assessmentgesprek van 2 uur met elke deelnemer. Van de 33 geteste competenties heb ik hier de competenties welke direct met “voor- of in de klas staan” te maken hebben eruit gelicht. Daarna het stuk met een score van 5 of minder op een 10-pts. schaal eruit gelicht. Kijkt en huivert:
Gewogen score 5 en minder in % betrokkenen
55% - Overtuigend
45% - Leidinggevend
44% - Direct
37% - Gesteld op contact
41% - Zelfverzekerd
35% - Gericht op gedragingen
20% - Volhardend
32% - Energiek
25% - Besluitvaardig
45% - Consistentie
Over-all score:
Score 0 t/m 5 : 52%
Score 6 t/m 7 : 32%
Score 8 en hoger: 16%
Persoonlijk zou ik het in mijn broek doen als ik met dit soort scores voor een klas met laagkruizige puberende petjesdragers en blootbuikige gepiercte macha’s zou moeten staan. Volgens mij word je als leraar met deze “competenties” gesloopt in de eerste paar minuten van je eerste lesuur.
Pagina 1 Handboek Marketing: stakeholders
Even kijken naar de stakeholders: leerlingen, ouders, bedrijfsleven, leraren en overheid.
Wie is hier nou klant? De leerling? Nee, dat is een veel gemaakte denkfout die ook in de gezondheidszorg voorkomt. De overheid? Nee!. Wie dan wél? Nou, het bedrijfsleven natuurlijk. En juist die klagen steen en been. En terecht. Hier de top-10 manko’s door de bril van de werkgever: ze kunnen niet . . .
1. rekenen
2. ABN (vooral schrijven)
3. Engels schrijven
4. leiding geven
5. samenwerken
6. blik op oneindig en orders gewoon uitvoeren
7. opbouwende kritiek leveren
8. zich “normaal” gedragen
9. omgaan met de computer in het algemeen
10. werken met Excel en databases in het bijzonder
Dat kost (productie)tijd en geld. Dan eerst maar een paar cursussen, maar dat helpt niet echt: te dun, te waterig en zó weer vergeten, nog afgezien van de kosten.
Pagina 2 Handboek Marketing: het Vier-marktenmodel
Elk bedrijf of instelling acteert altijd in 4 markten:
• inkoopmarkt
• verkoop
• personeel
• geld
Inkoop
Jazeker, naast potloden en gummetjes koop je ook leerlingen in waarop de diensten “gepleegd” gaan worden. Ik weet wel wat hier kán, maar niet wat mág volgens de wet,
maar een beetje screenen op ambitie en/of motivatie wellicht?
Verkoop
Acquireren (werven)? Sponsoring van het bedrijfsleven?
Lijkt wellicht absurd, maar ik denk dat het punt waarop werkgevers hun eigen broek gaan ophalen niet ver weg meer is. Je ziet nu al dat er actief geworven wordt onder afstudeerders. Als we die lijn een beetje doortrekken is zelf een opleiding optuigen een rekensommetje.
Personeel
Nou, dit is echt de jaren tachtig blues. Veel leraren (blijven) zitten “in het vak” om de lange vakanties. Niet omdat de betaling zo goed is, niet omdat het veilig is op school en ook niet vanwege de bejegening door leerlingen.
Geld
Het systeem kent een behoorlijk tijdverschil (4 jaar en méér) voordat betaling van de verrichte diensten plaats vindt, zo heb ik me laten vertellen. Dat lijkt op het besturen van een olietanker: reacties op het roer komen vééél later.
Pagina 3 Handboek marketing: de marketing mix
Product: (de leerling dus, niet alleen de inhoud van het lespakket)
Niet afgestemd op de behoeften van de afnemers (bedrijfsleven)
Prijs
Véél te hoog. Mogelijk door de lengte van de trajecten, mede veroorzaakt door trivia en ontbreken van gevraagde eigenschappen.
Distributie:
Waarom krampachtig vasthouden aan direct contact? Waarom niet gewoon thuis leren?
Kan makkelijk voor een heleboel vakken. Dan leert Moeders misschien en passant ABN (als Papa er tegen is, maar die werkt dan). De mogelijkheden van Internet en schooltelevisie reiken dramatisch veel verder dan wat nu gebeurt (áls het al gebeurt).
Promotie
Weet ik niets van, maar ik ZIE er ook niets van.
Nou, we hoeven het rijtje “elementaire marketing” niet af te lopen: de resultaten spreken studieboekdelen.
Nog even over gedrag: dat van die mobieltjes en Ipod snap ik. Maar waarom zo’n punt maken van jas uit, pet af, niet hangen in de banken, boeken op tafel en opletten? Is dat niet het wijsvingertje en de vooroorlogse gehoorzaamheid van opa en oma? Het enige dat mij zou interesseren is of ze een ander niet storen.
Maar over petje af: petje af voor het leger leraren die in dit zootje over-geregeld tóch kans zien iets tussen de oren van leerlingen te proppen. En dat dag-in-dag-uit. Een tien met de plastic aanwijsstick van je PAD.
Sterkte,
Jos Steynebrugh
www.changeenhancement.nl