Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Je schrijft aan het slot van je artikel over ‘De organisatie van de toekomst’. Ik citeer ‘Begin klein en overzichtelijk. Leer slim van de talloze ondernemers die u voor zijn gegaan.’
Helemaal mee eens! Het roept nog wel enige vragen bij mij op.
De platformisering is voor velen een wat vreemd en wild tech-verschijnsel. Maar is het al niet op allerlei manieren voluit aan de gang?. Je noemt er een paar in NL: Thuisbezorgd, Blendle, Philips, Bol.com, Floria, Funda.
En hoe raar het misschien ook klinkt, wat te denken van onze coöperaties. Ze zijn extra interessant omdat ze gelijksoortige bedrijven onder 1 dak brengen. Best lastig gegeven de onderlinge concurrentie zoals jij ook al aangeeft. Eigenlijk zijn dat al platform organisaties.
Ook veel gevestigde bedrijven zitten volgens mij al dicht bij een platform-organisatie. Zo is er bijvoorbeeld in de maakindustrie VDL. Opgebouwd uit relatief kleine units met een eigen resultaatverantwoordelijkheid en met een grote nadruk op ‘Kracht door samenwerking’.
De vernetwerking van veel bedrijven is al enige tijd een feit. Hoe sterker zo’n organisatieontwerp domineert hoe gemakkelijker het wordt om andere units in te passen en winnende combinaties van units te formeren. Ik denk dat we aldus al in de plug&play fase belanden. Misschien verruim ik nu het concept van plug&play door het inpassen van nieuwe spelers met hun diensten en producten als plug&play te zien. Het hoeven lang niet altijd digitale producten en diensten te zijn. Hoe zie jij dat, Maurits?
Menige organisatie in NL is hier al klaar voor. Misschien al zonder dat ze het zelf weten?
Lijkt het toch heel lastig en gecompliceerd? Ach, dan komen we bij jouw aanbeveling: ‘Begin klein en overzichtelijk’. Een indrukwekkend voorbeeld daarvan vind ik de stap voor stap aanpak van het Chinese bedrijf Haier, https://www.managementsite.nl/haier-nieuw-organiseren-semler-of-taylor Dit bedrijf gaat volgens mij nog wat verder. Het demonstreert ‘The next level’. Een ecosysteem dat snel groeit dankzij de initiatiefkracht van de duizenden onderdelen. En dan te bedenken dat Haier 15 jaar geleden een topdown, piramidaal gestructureerd bedrijf was, dat maar net kon overleven.
Best spannend hoe dat verder gaat. Daar kunnen we veel van leren.
Zeer terecht punt. Het denken in platformen en 'plug&play' is bij veel organisaties al in volle gang. Als is het maar door de toenemende automatisering en dataficering, het gebruik van ERP-achtige software om te plannen. En CRM en Marketing.
Samenwerking van bedrijven rond gedeelde technologie, of het samenwerken rond een 'customer journey' neemt ook toe. En natuurlijk de coöperaties die soms een deel van hun identiteit zijn kwijtgeraakt maar een nieuwe impuls kunnen krijgen. Zoals de verenigde makelaars van Funda en de bloementelers van FloraHolland met hun veilingklok. De platformen hoeven niet te lijken op de dominante, gesloten platformen van Amazon of Facebook die alles controleren en bepalen.
Zie ook: https://wisdomofthecrowd.nl/2019/05/19/waarom-platforms-van-cooperatieve-kleintjes-het-vaak-verliezen-van-de-grote-jongens/
In feite is het platform ook een manier om naar de positie van je eigen organisatie in het grotere ecosysteem van samenwerking en concurrentie te kijken. Het platform is dan (niet technisch of economisch maar) organisatorisch bezien een 'zwerm van micro-organisaties (bedrijfsprocessen)' die in wisselende combinaties kunnen samenwerken en die hun samenwerking coördineren via een platform, via gedeelde afspraken en communicatie.
Dat is waar Haier al dicht bij zit en bij hen is het onderscheid tussen 'van buiten' en 'van binnen' de eigen organisatie al min of meer verdwenen.
Ik verwacht dat bedrijven op langere termijn nog meer gaan nadenken wat hun echte kracht en kernactiviteiten zijn in dat grotere geheel. En dat er dan verdere specialisatie plaats gaat vinden. Dat beschrijf ik in de inleiding van De plug&play-organisatie, maar dit verdient nog een keer een artikel hier.