Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Overigens ben ik het met de inhoud meer dan eens,waardoor ik de door hem gesignaleerde shake-out alleen maar toejuich.
Als u zegt "resultaat" zitten we in een vrij moeilijke discussie, vind ik persoonlijk. Hoe berekent men namelijk exaxt wat de reele toegevoergde waarde is van iemands acties voor een organisatie ?
Zelfs de mensen binnen de TOC-groep Nederland zitten met dit vraagstuk in de maag, maar hebben nog steeds geen sluitende conclusie.
Bij hetgeen nu volgt bied ik aanvullend alvast mijn excuses, de opmerking die ik hierna schrijf is niet bedoeld als een persoonlijke aanval.
Wel ben ik eigenlijk van mening dat uw reactie, en vele gelijksoortige reacties, ten grondslag ligt aan de huidige shake-out. Als u slechts denkt aan de factuur, en niet aan de kwaliteit van uw werkzaamheden (zoals een lezer uit uw opmerking de indruk zou kunnen krijgen), dan zal de klant inderdaad een kreet van opluchting slaken. Als u vertrekt, omdat hij/zij dan weet dat het tevens uw laatste factuur is.
Nogmaals, deze houding komt binnen de consultancy en OA -kringen veelvoudig terug, waardoor dit beroep eerder wordt vergeleken met diezelfde karakteristieken als van een overbetaalde medisch specialist. Zelfs even bijpraten is al snel te duur.
Ik verkeer in de overtuiging dat met een "back-to-basics"-houding, de daarbij passende integriteit,`professionele houding. betrouwbaarheid en toegepaste visie op pluriformiteit zoals noodzakelijk in een dergelijke professie, toekomstige shake-outs kunnen vermeden worden.
We weten het wel, en bij iedere meeting waar een spreker dit punt aanhaalt knikken we allen ook "ja", maar schijnen dat weer te vergeten zodra we onze factuur kunnen versturen.
Met respekt en vriendelijke groet,
S. H. Bals
Mijn dank voor uw reactie. Inderdaad bevat mijn opmerking een kleine contradictio in terminae.
Ik betrap mezelf erop dat ik hier enige binnenpret om heb.
Met vriendelijke groet,
S. H. Bals
<br>
<br>
De inspanning voorafgaande aan een opdracht leidt tot overeenstemming tussen de klant en de opdrachtnemer over het te behalen resultaat en de toegevoegde waarde. Fakturatie is voor mij een vooraf overeengekomen handeling die uit deze overeenstemming volgt.
<br>
<br>
Als ik als interimmer niet in staat ben op deze wijze overeenstemming te bereiken met de klant, is het niet handig om zelfs aan een overeenkomst te denken. Daarmee ga ik van de klant uit en de toe te voegen waarde. Deze duidelijkheid bevordert een heldere relatie tussen klant en leverancier.
<br>
<br>
Uw excuses bij voorbaat aan mijn adres, richten zich op iets dat ik niet heb geschreven namelijk; dat mij alleen de faktuur voor ogen staat. Daarom zie ik geen persoonlijke aanval, ook al is het mij eens gebeurd dat een klant mij graag zag vertrekken. Iets waar wij geen van allen graag over schrijven als het ons is gebeurd. Ik veronderstel dat ik daardoor heb geleerd. Miscchien dat u iets kunt leren van mij en ik van u?
Vriendelijke groet,
<br>
<br>
Joost Reedijk
managementsite, geef ik u alvast toe dat inderdaad ook
ik mijn werkzaamheden niet heb geleerd zonder de
nodige vallens en opstaans.
Na een bezoek aan uw website begrijp ik ondertussen
ook uw visie enigzins beter omtrent
resultaatverplichting.
Ik kan me dan ook ondertussen terugvinden in uw
respons "klare taal".
Met vriendelijke groet,
De heer Stephan Bals