Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Herkenbaar. Veel bedrijven hebben hun missie en strategie prima uitgewerkt, maar het ontbreekt vaak aan een beeld van de toekomst.
In mijn werk maak ik altijd gebruik van het natuurlijk planningsmodel (o.a. beschreven door David Allen - Getting Things Done).
Dat begint dan bij gezamelijk het doel (waarom) en de principes (onder welke voorwaarden) benoemen. Daarna volgt de belangrijkste stap met het benoemen van de gewenste uitkomst. Elke deelnemer benoemd zijn beeld van de wereld (bedrijf / afdeling / project) na succesvolle uitvoering. Als je deze individuele beelden samen voegt, ontstaat een gezamelijk beeld op de toekomst met een gezamelijke intentie.
Ik ken geen krachtiger instrument dan het benoemen van de gewenste uitkomst. Als deze eenmaal is benoemd en gedeeld met en gedragen door betrokken medewerkers, start een automatische beweging in de richting van die uitkomst, waarbij iedereen opgeroepen wordt om zijn of haar bijdrage te leveren.
Ik heb je column met veel plezier gelezen. Ik ben ook blij dat ik een van de eerste exemplaren van je boek met dezelfde titel heb mogen ontvangen. In een persoonlijke reactie schreef ik het al eerder: "Voor mij ben je vanaf nu:
"De Nederlandse Dirk-Jan Kotter".
Waar John de focus legt op Leiderschap, leg jij die op de rol Klant.
Dat WERKT! en niet alleen binnen de overheid.