Moraal als uitvlucht

Columns

Wat moet je denken van die adverteerders die er als een haas vandoor gingen toen een platte zwarte-pietgrap van Johan Derksen bij Veronica Inside voor ophef zorgde? Zelf brengen ze hun beslissing als een morele noodzaak, maar ik zeg: stelletje opportunisten!

We pellen de boel even af.

De meeste adverteerders kwamen pas enkele dagen nadat de grap was uitgezonden, in het geweer. Kennelijk heeft de moraal van deze firma’s een opwarmtijd nodig. Of erger, de moraal kwam pas op temperatuur toen in de media gedoe ontstond en de ‘deplatformers’ een advertentiestop eisten. Laat ik nou denken dat we van de adverteerders niets hadden gehoord als er geen storm was opgestoken.

Die adverteerders hebben trouwens een enorme berg boter op het hoofd. Jaar na jaar profiteerden ze van de voetbalkantinetoon va...

Het hemd is toch weer nader dan de rok. Zo was het altijd, zo is het nu en zo zal het altijd blijven.
Goed artikel.
Het legt de zaken bloot, zoals deze zijn, objectief registrerend.
Paul Verburgt
Beste Peter Paul,

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad, het hemd is nader dan de rok. Niet veel anders is het bij de acties die in de VS lopen om adverteerders weg te krijgen bij Facebook. Bedrijven als CocaCola en Unilever stoppen en zetten daarom een hoge borst op, maar hun advertentiebudget voor Facebook is marginaal en ze staken alleen hun eigen actieve advertenties (en dus niet die via andere kanalen op Facebook). En dan laten ze nog in het midden hoe lang ze wegblijven. Bij mij in de straat zeggen ze dan: dikke doei!

Paul

Meer over Ethiek, integriteit, moreel kompas