Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helaas zijn veel van de huidige Marktplaatsen eenzijdig ingericht om de belangen van de inlener te dienen en zijn ze niet klantvriendelijk en transparant voor de leveranciers.Dat hoor ik regelmatig als ik met ze praat en is ook mijn eigen ervaring.
Als dat niet verandert, dan zullen veel leveranciers zich afkeren van alle Marktplaatsen zodra de krapte op de arbeidsmarkt toeslaat. Het zou mooi zijn als overheden met een Marktplaats zich realiseren dat ze wel afhankelijk zijn van de bereidheid om geregistreerd te blijven en om aanbiedingen te doen. Het wachten is op de eerste echt onderscheidende leveranciers-vriendelijke Marktplaats.......
En misschien nog wel het fraaiste dat me is opgevallen binnen de overheid is de enorme verandering die optreed bij de introductie van het concept. Inkoop gaat opeens binnenstebuiten. Dat wilde ik ook in deze column duidelijk maken. Een overheid die transparant is naar de markt is altijd winst.
soms vraag ik me af vanuit welke planeet de overheid denkt. Jouw advies "discussie op Management niveau" is overbodig. Ze hoort bij "normale" bedrijfsvoering al decennia op pagina 1 van het businessplan te staan bij TPMc's (Technologie Produkt Markt combinaties). Wordt bottom-up gegenereerd vanuit de diverse profitcentres, businessunits of hoe de bedrijfsonderdelen ook mogen heten, geanalyseerd, voorzien van relevante keuzecriteria en zo nodig wegingsfactoren aan de RvB voorgelegd. Wel 3 maandelijks (!!!!!) evalueren.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Met groet,
Dirk-Jan de Bruijn