De introductie van het marktplaatsconcept binnen de overheid zorgt voor een enorme stap voorwaarts in overheidsinkopen. Door deze goed te benutten, ontstaat transparantie. De ramen gaan open, alles wordt zichtbaar. Dat ziet er bij aanvang soms niet zo mooi uit, maar nodigt wel uit tot een goed gesprek tussen zowel inkoop en de betrokken afdelingen alsook tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Dat is winst!
Opkomst van de marktplaats binnen de overheid
Eind 2007 is de marktplaats voor inhuur van externen binnen de overheid geïntroduceerd. De marktplaats – niet te verwarren met www.marktplaats.nl – is in beginsel een digitaal platform voor vraag en aanbod van tijdelijk personeel. Binnen de aanbestedingsregelgeving (BAO) gelden er voor de inhuur van extern personeel soepelere regels. De mark...
Helaas zijn veel van de huidige Marktplaatsen eenzijdig ingericht om de belangen van de inlener te dienen en zijn ze niet klantvriendelijk en transparant voor de leveranciers.Dat hoor ik regelmatig als ik met ze praat en is ook mijn eigen ervaring.
Als dat niet verandert, dan zullen veel leveranciers zich afkeren van alle Marktplaatsen zodra de krapte op de arbeidsmarkt toeslaat. Het zou mooi zijn als overheden met een Marktplaats zich realiseren dat ze wel afhankelijk zijn van de bereidheid om geregistreerd te blijven en om aanbiedingen te doen. Het wachten is op de eerste echt onderscheidende leveranciers-vriendelijke Marktplaats.......
En misschien nog wel het fraaiste dat me is opgevallen binnen de overheid is de enorme verandering die optreed bij de introductie van het concept. Inkoop gaat opeens binnenstebuiten. Dat wilde ik ook in deze column duidelijk maken. Een overheid die transparant is naar de markt is altijd winst.
soms vraag ik me af vanuit welke planeet de overheid denkt. Jouw advies "discussie op Management niveau" is overbodig. Ze hoort bij "normale" bedrijfsvoering al decennia op pagina 1 van het businessplan te staan bij TPMc's (Technologie Produkt Markt combinaties). Wordt bottom-up gegenereerd vanuit de diverse profitcentres, businessunits of hoe de bedrijfsonderdelen ook mogen heten, geanalyseerd, voorzien van relevante keuzecriteria en zo nodig wegingsfactoren aan de RvB voorgelegd. Wel 3 maandelijks (!!!!!) evalueren.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing en Innovatie Consulent
Met groet,
Dirk-Jan de Bruijn