Philip Kotler is toch vooral bekend van de 4p’s. De vier P’s is window dressing en puur tactische marketing. Twee zaken zijn kenmerkend voor de ideeën van Kotler. Ten eerste is hij een voorvechter geweest voor het in hoge mate centraal stellen van de klant. Zonder goede en grondige kennis van de klant en inzicht in zijn situatie en gedrag is goede marketing en sales niet mogelijk.
Een tweede kenmerkende eigenschap van de denkbeelden van Kotler is de nadruk die hij legt op verantwoorde gegevensverzameling en analyse van de gegevens. Kotler hecht aan een grondige, wetenschappelijke aanpak waarbij veel aandacht wordt besteed aan gegevensanalyse.
Marketing is volgens Kotler een menselijke activiteit, gericht op het voorzien in behoeften en verlangens door middel van ruilprocessen. Marketing ...
je (s)preekt duidelijk voor eigen parochie. Niets mis mee wat mij betreft. Ben wel héél nieuwsgierig naar de praktijk.
Kun / durf / mag je namen noemen van bedrijven die deze focus in de praktijk hanteren? Ben zéér benieuwd.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Ik vroeg mij af welke bronnen gebruikt zijn voor deze tekst? Momenteel ben ik zelf ook bezig met een onderzoek en raadpleeg daarbij een aantal theorieën van Kotler.
Ik zie in uw tekst dat u een viertal klantkenmerken noemt, maar tijdens mijn deskresearch kom ik hele andere klantkenmerken (segmentatiecriteria) tegen. Dus ik vroeg mij af uit welke theorie (boek,jaar) uw deze vier kenmerken heeft gevonden?
Gr.S_