Marketingevolutie volgens Kotler

Philip Kotler is toch vooral bekend van de 4p’s. De vier P’s is window dressing en puur tactische marketing. Twee zaken zijn kenmerkend voor de ideeën van Kotler. Ten eerste is hij een voorvechter geweest voor het in hoge mate centraal stellen van de klant. Zonder goede en grondige kennis van de klant en inzicht in zijn situatie en gedrag is goede marketing en sales niet mogelijk.

Een tweede kenmerkende eigenschap van de denkbeelden van Kotler is de nadruk die hij legt op verantwoorde gegevensverzameling en analyse van de gegevens. Kotler hecht aan een grondige, wetenschappelijke aanpak waarbij veel aandacht wordt besteed aan gegevensanalyse.

Marketing is volgens Kotler een menselijke activiteit, gericht op het voorzien in behoeften en verlangens door middel van ruilprocessen. Marketing ...

Guido F.A.P. ten Berge
Waarom niet gewerkt volgens de visie van de 4 p's: people, planet, profit en prophecy hetgeen om commitment vraagt! Commitment ontstaat als er betrokkenheid is en verbondenheid wordt gevoeld. Deze betrokkenheid wordt uitgestraald via het denken, handelen en zelfwerkzaamheid waardoor de synergie tussen de vier pijlers gewaarborgd blijft. Op deze wijze kan er samen gebouwd worden aan een nieuwe wereld waarbij u niet langer toeschouwer blijft. Samenwerken wordt dan ook pas mogelijk als het algemeen belang wordt gediend vanuit het Licht in onszelf, in verbinding met de ander en het totaal, waarbij de focus niet langer gericht is op de lagere dimensies.
Jos Steynebrugh
Guido,
je (s)preekt duidelijk voor eigen parochie. Niets mis mee wat mij betreft. Ben wel héél nieuwsgierig naar de praktijk.

Kun / durf / mag je namen noemen van bedrijven die deze focus in de praktijk hanteren? Ben zéér benieuwd.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
S_
Hallo,

Ik vroeg mij af welke bronnen gebruikt zijn voor deze tekst? Momenteel ben ik zelf ook bezig met een onderzoek en raadpleeg daarbij een aantal theorieën van Kotler.
Ik zie in uw tekst dat u een viertal klantkenmerken noemt, maar tijdens mijn deskresearch kom ik hele andere klantkenmerken (segmentatiecriteria) tegen. Dus ik vroeg mij af uit welke theorie (boek,jaar) uw deze vier kenmerken heeft gevonden?

Gr.S_