'Als eindverantwoordelijke heb ik mezelf nooit ongemakkelijk gevoeld als men mij kwam vragen waarom mijn voorkeur om iemand te promoveren uitging naar die bepaalde persoon in plaats van naar een ander, i.p.v. naar de vrager bijvoorbeeld. Sterker nog: ik zou mezelf moeten schamen als ik mijn besluit niet had kunnen verklaren!'
Leiderschap staat volop in de belangstelling. Het lijkt er bijna op dat Leiderschap en Leiderschap alleen de Heilige Graal is om mensen te kunnen motiveren, te werven, te behouden, te ontwikkelen, etc. Om mensen tot ultieme prestaties aan te kunnen zetten zodat winst en continuïteit voor de organisatie gewaarbord zijn. Niets is minder waar. De combinatie van Managerial én Leadership skills, van hard en soft skills is in de meeste managementsituaties veruit te prefereren, GE's Larry Bossidy geeft ons enkele tips.
Maar het is niet eenvoudig, die Leiderschapskwalificaties, die 'zachte kant' van het aansturen van medewerkers. Heb je in het verleden geleerd wat managen betekent: Visie, Plannen, Uitvoeren, Beheren, Controleren e.d., blijkt dat je mensen toch meer van je verwachten, veel meer. In een entry van vorige week liet ik het zien dat door de op zich positieve poging van switch van hard naar soft skills, of zelfs de combinatie van beiden, 'de Geest uit de Fles' kan komen en dat ook nog eens of zelfs bij een (tot nu toe) zéér succesvolle organisatie......
Wil je, als succesvol manager, werken aan je Leiderschapskwaliteiten dan begint dat bij jou, dan begint dat bij jezelf. (nb: als je géén succesvol manager bent, dan strandt de poging om 'dan maar een succesvol leider te zijn' zeer waarschijnlijk in een vroegtijdig stadium). M.a.w. : 'Wat mogen, zelfs wat kunnen, uw medewerkers van u verwachten?'
Bossidy stelt het volgende voor, acties die hem in zijn jarenlange carrière geen windeieren hebben gelegd, tenslotte: komt uw team tot successen dan ontvangt u de bonus en is uw carrière gewaarborgd, maar maakt uw team er een rommeltje van, dan kent uw carrière toch over het algemeen een vroegtijdig einde.
Van Bossidy mogen zijn medewerkers verwachten:
- Provide clarity of direction
- Set goals and objectives
- Give frequent, specific and immediate feedback
- Be decisive and timely
- Be accessible
- Demonstrate honesty and candor
- Offer an equitable compensation plan
En: hoe vaak scoort u nu positief? Op welke punten dient u zichzelf nog te verbeteren? Waarop dient u, bijv., nog coaching te ontvangen? (NB; misschien nog het interessants: als u positief bent over u zelf op enkele punten, denken uw medewerkers daar dan ook zo over????)
Bossidy sluit zijn artikel in de laatste Harvard BR af met: "These behaviors will make you a better employee and may help you get promoted. They will certainly serve you well should you leave for another job. The purpose, after all, is to improve team and company performance, which should accelerate your own growth."
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro