Volwassenen trainen is big business en dat geeft niet, zolang het gebodene ook echt meerwaarde heeft. Workshops, cursussen, webinars – iedereen wil leren. Maar wat als we even stoppen met de zoveelste PowerPoint vol bulletpoints en luisteren naar wat ons brein écht nodig heeft? Laten we in een kort artikel de inzichten van neuropedagogen er eens bij pakken en kijken hoe we trainingen effectiever (en leuker!) kunnen maken.
1. Stanislas Dehaene: Leren kost tijd – en slaap
Deelnemers willen vaak te veel in te weinig tijd proppen en trainers voorzien in die behoefte. Maar je brein werkt niet zo. Dehaene legt uit dat je nieuwe informatie moet oefenen én er vervolgens een nachtje over moet slapen. Slaap is niet optioneel: het is de plek waar je brein alles verwerkt en opslaat. Dus: plan ruimte voor rust en herhaling en zorg dat een trainingsdag een vervolg krijgt.
2. Judy Willis: Je brein wil beloond worden
Volwassenen zijn net kinderen: ze leren beter als ze zich goed voelen. Willis benadrukt dat kleine successen je hersenen een dopamine-boost geven. Hoe vertaal je dat naar een training? Celebrate the small wins. Deel complimenten uit, erken voortgang, en maak zelfs saaie onderwerpen een beetje speels. En stress? Dat is de vijand. Een gefrustreerde deelnemer leert niets.
3. David Sousa: Emoties maken het verschil
Sousa zegt: als je training geen emotionele impact heeft, zal het niet blijven hangen. Mensen onthouden geen saaie feiten, ze onthouden hoe je ze liet voelen. Maak dus gebruik van verhalen, humor en echte verbinding. Een droge opsomming doet je hersenen uitgaan, maar een goed verhaal maakt ze wakker.
Hoe pas je dit toe in je training, lieve trainers en coaches?
-Knip het op: Geen lange praatsessies waar deelnemers als zombies doorheen moeten. (Het komt helaas nog steeds voor) Werk in korte blokken en geef ze pauzes – hersenen hebben dat nodig.
-Geef feedback: Maak ruimte voor kleine succesmomenten. Complimenteer mensen voor hun voortgang, hoe klein ook.
-Maak het leuk en relevant: Mensen leren het beste als ze het zinvol vinden en er iets bij voelen. Laat je training aansluiten bij hun persoonlijke doelen en gebruik echte praktijkvoorbeelden.
-Zorg voor reflectietijd en volsta niet met een dagje. Zorg voor 1 of 2 terugkomdagen en kijk dan wat er van terecht is gekomen.
De grote les
Trainingen werken niet omdat je als trainer alles perfect vertelt. Ze werken omdat je het brein van je deelnemers snapt: rust, beloningen en emotionele betrokkenheid zijn onmisbaar. Als je echt houdt van ontwikkeling van je trainees, hou hier dan rekening mee! In elke training gaat het niet om het ego van de trainer, maar om het leerproces van de deelnemers. Mede hierom schreef ik recent het boek 'De gedragstrainer'.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>