Over TROUW verTROUWen, TROUWen & HuwelijksTROUW. O.a. Over een partner die je in gezelschap van je allerbeste vriend(in) aantreft in de echtelijke sponde….

https://youtu.be/-yQyaInTmyk

Een van de mensen die ik erg bewonder is Jos Burgers. Hij schreef het mooie boek: Klanten zijn eigenlijk net Mensen. Ken je Jos niet? Geniet vanaf 0:18 (mensen die Jos wel kennen mogen natuurlijk ook meegenieten ; -)).

Ondergetekende is niet alleen fan van Jos Burgers, maar – als het over leiderschap gaat – een superfan van Marshall Goldsmith. Die zegt en schrijft: “It is all about behaviour”. En zo is het maar net. Managers, bestuurders en toezichthouders zijn (net als klanten en leveranciers) ook net mensen.

Als je je partner in het gezelschap van je allerbeste vriend(in)aantreft in de echtelijke sponde, dan kan het bijna niet anders dan dat je “Not amused” bent. Je verTROUWen is geschaad. Je had toch – toen je ging TROUWen beiden gezworen dat je elkaar TROUW zou blijven?

Inderdaad. VerTROUWen komt te voet en gaat te paard. Dat gaat natuurlijk ook op voor kwesties buiten de privésfeer. Als een leverancier zijn belofte niet nakomt. Of een debiteur die dubieus blijkt te zijn. Een werkgever die de trukendoos opendoet om van je af te komen. Een C.E.O. van een groot bedrijf die zijn zakken vult, terwijl honderden medewerk(st)ers de laan uitgaan.

Ik schrijf wel eens “Zet nooit je managerspetje of managersmasker op” en vergelijk je rol en verantwoordelijkheid die je hebt als vader met die van een leidinggevende. Als ik tegen mijn jongste zoon had gezegd “pa betaald je rijbewijs, terwijl ik dat niet had gedaan voor zijn broers, dan staan die vrij snel op de stoep met de vraag / opmerking ”Kom op met de poen”. Je kunt niet een van je MT leden een Audi laten rijden terwijl de andere MT leden genoegen moeten nemen met een Volkswagen. En over Volkswagen gesproken. Je kunt als Raad van Bestuur van Volkswagen AG niet een bonus op je rekening laten storten, terwijl je duizenden aandeelhouders, Rijders, belastingbetalers voor miljarden hebt benadeeld. Sterker nog je hebt doden op je geweten. Als je als manager, bestuurder en / of toezichthouder thuis niet meer kunt uitleggen wat je op de zaak of bij je organisatie hebt gedaan, dan is het eigenlijk al foute boel.

Ik zou zeggen: “Stop met het systeem denken. Dat is achterhaald. (De verkeerde P, die van Processen, Prince 2, Procedures. Nu gaat het over de goede P, de P van Personen).

Je kunt klein beginnen. Zeg eens wat vaker “Bedankt’, geef eens wat vaker een compliment. Bied hulp aan en vraag hulp. Last- but not least - Bied je excuus aan als je een fout hebt gemaakt. VerTROUWen krijg je niet cadeau en het zit ook niet “bij het salaris van je medewerk(st)ers”. Je moet het zelf verDIENEN!

Tot slot. Ik schreef over Jos Burgers en recenseerde: “De wet van Snuf”. Daar staat een prachtig voorbeeld in van verTROUWen. Ondergetekende werd geraakt door het volgende stukje uit de voorpublicatie:

‘Niet lang geleden sprak ik voor een zaal met supermarktmanagers. Die legde ik het volgende dilemma voor: wat doe je als een goede klant bij de kassa komt met een volle kar en tot haar schrik ontdekt dat ze haar portemonnee is vergeten? Negen van de tien zegt: mevrouw, laat u de boodschappen hier en gaat u naar huis, als u vanmiddag komt afrekenen, krijgt u de tas mee. Dan mag de klant met de staart tussen de benen naar huis om haar portemonnee te halen. Slechts weinigen zeggen: mevrouw, neemt u die boodschappen maar mee, wij vertrouwen erop dat u vanmiddag nog terugkomt. Volgens mij zou dat echt een warm bad zijn. Die klant wil nooit meer bij je weg. Maar, zeggen de supermarkt-managers, wat als die vrouw niet terugkomt? Tja, dat kan natuurlijk. Dat kost je zes of zeven tientjes. De vraag is echter hoeveel mensen je wegstuurt waarvan je zeker weet dat ze terugkomen. Misschien laat je er wel twintig heen en weer gaan met een rotgevoel. Dan vraag ik: heb je wel eens geadverteerd voor zeven tientjes? Die managers zijn gewoon op zoek naar een excuus om niet te hoeven geven.’

Note: Persoonlijk vind in het woord VERTROUWEN het woord van de toekomst. Ik wens u veel leesplezier en inspiratie!

Het boek “Klanten zijn eigenlijk net Mensen” inkijken of bestellen? https://goo.gl/U1BwIZ

Over “De wet van Snuf”: https://www.linkedin.com/pulse/over-toeval-synchroniciteit-hulphonden-vertrouwen-en-mooie-koos?published=u

Koos Groenewoud voor managementPRO 2 mei 2016

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Koos Groenewoud
Pro-lid
Reactie van Jos Burgers himself: Aan jouw hele mooie column over TROUW wil ik graag toevoegen dat iedereen in staat is anderen zelfverTROUWen te geven. Je kunt tegen mensen zeggen: “Heb toch eens iets meer zelfvertrouwen’, maar zo werkt het niet. Door anderen waardering te geven en mensen aan te moedigen, mensen in hun kracht te zetten, groeit hun zelfvertrouwen. Een onbetaalbaar kado!

Hele fijne dag vandaag!

Hartelijke groet,
Jos

Burgers Marketing b.v.
tel. 013 - 513 14 45
gsm 06 - 53 33 47 45
www.josburgers.nl