'Mensenwerk heeft te maken met wie je bent.': Jesse Klaver (29). 'Samenwerken met Van Gaal is natuurlijk een enorme bonus.': Memphis Depay (21). Klaver en Depay zijn exponenten van de Millennials Generatie: geboren aan het einde van de vorige eeuw en het werkveld voor het eerst betreden in dit Millennium. Het is een generatie die een andere kijk heeft op de wereld en op het werken. Dat onderscheid met eerdere generaties zit 'm feitelijk al in voorgaande citaten.
Jesse Klaver, de nieuwe voorman van Groen Links, liet zich gisteren bij DWDD zien als een leider die zich bewust is van het belang van authenticiteit. Opgegroeid in een wereld waarin je continue wordt opgenomen, kun je ook niet anders dan authentiek zijn. Memphis Depay, de nieuwe aanvaller van ManUnited, koos voor de Mancunians omdat daar voor hem de werkplek is waar hij zichzelf nog verder kan ontwikkelen. Hij kiest dan ook in de 1e plaats voor de manager en in de 2e plaats voor de organisatie.
Overigens hoe zou Rik van Slingelandt, voorzitter RvC ABNAMRO, gisteren hebben gereageerd op het bericht dat 'snotneus Klaver' nu ook een toppositie bezet?
Om maar met dat laatste te beginnen: bij relatief veel organisaties loop je nu het risico dat oudere generaties annex Van Slingelandt, vaak toch leidinggevenden, de jongste generatie annex Klaver en Depay gaat beschouwen als 'snotneuzen'. Bram van Ojik, voorganger van Jesse Klaver en ook een generatiegenoot van Van Slingelandt, heeft het beter begrepen. Hij verklaarde zijn terugtreden bij Groen Links als volgt: 'De partij bevindt zich in een nieuwe fase en die fase vraagt om nieuw leiderschap.' Van Ojik past hier het Model van Greiner toe; (ook) mooi.
Maar als je dat nu niet doet, de Millennials zien als serieuze en talentvolle kandidaten, dan zal je organisatie het afleggen als 'aantrekkelijk werkgever', zeker voor deze Millennials, in 'de strijd om talent'.
Millennials kun je typeren als:
- Ruimte en aandacht voor hun zelfontplooiing,
- Gelijkwaardige relatie en een manager die open staat om samen te leren en van hen te leren,
- Verantwoordelijkheid krijgen,
- Persoonlijke uitdagingen,
- Vrijheid maar ook bescherming,
- Flexibiliteit in werkuren, werkplek en arbeidsvoorwaarden,
- Werk als levensstijl,
- Een hechte sociale werkomgeving,
Hoe je het ook wendt of keert, je organisatie kan niet om hen heen: de Millennials. Of je stapt bij het vervangen van je oudere generaties over op disruptieve technologiën zoals robotica. Let wel: d.i. momenteel al een serieuze optie!
"As the global economy picks up, there is growing concern among CEOs about finding and keeping the best talent to achieve their growth ambitions."
schrijft Richard Mosley, auteur van Employer Brand Management, deze week in de HBR entry CEOs Need to Pay Attention to Employer Branding. Mosley:
"Times have changed. The rise of social media has made companies a great deal more transparent. People are far more likely to trust a company based on what its employees have to say than on its recruitment advertising. This means that talent attraction relies far more heavily on employee engagement and advocacy."
Zie ook de opmerking van Jesse Klaver over 'Mensenwerk'.
"Protect * Inspire * Perform"
Dit zijn de brand values van het Britse ECOSURETY bij de focus op aantrekkelijk werkgeverschap. Ze blijken te helpen, deze brand values want zo zegt in het artikel 'How your Brand can Boost Performance' een ECOSURETY medewerker uit de Millennial generatie:
“I can genuinely say I look forward to coming into work every day.”
Die verwachting heeft Memphis Depay ook nu hij kiest voor een bonus in de vorm van Louis 'von Genial' van Gaal; want dat zijn nieuwe manager geniaal is mag sinds het recente WK in Brasil duidelijk zijn. Van hem valt 'wat' te leren.
Jesse Klaver en Memphis Depay als exponenten van talentvolle Millennials. Het is een nieuwe generatie met nieuwe verwachtingen. Je kan er als potentieel werkgever dan ook maar het best goed op zijn voorbereid: meer een Van Ojik dan een Van Slingelandt; om maar 'iets' te noemen. Laat staan een Van Gaal......
NB; Nog een last minute aanvulling: de beperkende factor voor innovatie en groei is niet gebrek aan kapitaal (zie GOOGLE, APPLE and the likes) maar aan (millennial....) talent. Dat stelt prof. Klaus Schwab vandaag in zijn WEF entry Talent versus capital in the 21st century.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro