Good is the enemy of Great

Elke managementboeken top-10 van de afgelopen jaren bevat steevast ‘Built to Last’ en de opvolger ‘Good to Great’ van Jim Collins. En voorlopig zullen deze twee boeken ook niet uit de talrijke ‘best of’-lijsten verdwijnen, want waren de onderwerpen bij verschijnen al bijzonder actueel, met het verstrijken van de jaren zijn ze alleen maar actueler geworden. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf blijft voortbestaan, en hoe zorg je ervoor dat je bedrijf zich blijvend kan onderscheiden van de concurrentie? 
In 1994 verscheen het boek ‘Built to Last’ van Jim Collins en Jerry Porras. Een boek dat bij verschijnen al meteen geruchtmakend was. De centrale vraag: moet het management zich bekommeren om het overleven van een organisatie, of draait alles om het voortbestaan. Met andere woorden: wat is belangrijker, de korte of de lange termijn in termen van continuïteit, winstgevendheid of blijvende aandeelhouderswaarde. Gek genoeg lijkt dit boek niets aan actualiteitswaarde te verliezen. Sterker: het wint aan actualiteitswaarde. Juist in deze tijden waarin het focus ligt op winstmaximalisatie en aandeelhouderswaarde, is het goed weer even horen dat destructie helpt om te overleven, maar dat hiermee het voortbestaan van de organisatie bepaald niet is gegarandeerd. Daarvoor moetje bouwen in plaats van slopen of investeren in plaats van bezuinigen. Kortom: blijven ondernemen met een duidelijke visie. 

 

De opvolger van ‘Built to Last’, ‘Good to Great’ uit 2001, heeft ook alles in zich om een klassieker te worden. Wat dit boek aan de orde stelt, lijkt een luxeprobleem, namelijk: hoe maak je van een goed bedrijf een geweldig bedrijf? In die overgang van ‘Good’ naar ‘Great’, kunnen bedrijven zich werkelijk van elkaar onderscheiden in een vitale concurrentieslag. De bevindingen van Collins werden aangeprezen als ‘verrassend’, en zelfs ‘schokkend’. Zo wordt het hebben van een goed bedrijf zelfs als een regelrechte bedreiging opgevat voor de ontwikkeling tot een geweldig bedrijf. Of in de woorden van Collins: ‘Good is the Enemy of Great’. 

 

(Lees hier uitgebreide samenvattingen van beide boeken.) 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro