'Tell me and I will forget. Show me and I may remember. Involve me and I will understand.' (Confucius; 450 bc)
Communicatie en het daarmee realiseren van betrokkenheid, van commitment van medewerkers is een issue van alle tijden & voor alle organisaties. Confucius of K'Ung-Fu-Tzu dacht daar 2.500 jaren geleden ook al zo over, blijkbaar.
Iedereen wil communicatie liefst zo eenvoudig mogelijk houden & vooral het 'hoe?' speelt dan een cruciale rol. Gelukkig krijgen we nu inzage in de Communication Mind Map van het Britse Snackorama!
De Communication Mind Map van Snackorama kan ik hier onvoldoende duidelijk laten zien, een plaatje van 1 van hun gerechten is dan ook meer op zijn plaats. Wat ik hier wel kan doen is deze Mind Map toelichten. (nb; MindMapping is een interessante 'oefening', 1 die je in een breed verband kunt uitvoeren, ook helpt de MM vervolgens héél goed om 'zaken direct inzichtelijk te maken', ook communicatie dus; als je meer wil weten over MindMapping, volg voorgaande link.)
Snackorama's Communication Map.
Wekelijks:
- updates ('de laatste stand van zaken'); in het MT en in de teams, tijdsduur voor ieder van deze bijeenkomsten: 1 uur, en indien nodig: updates met individuen.
- notice boards, deze worden wekelijks ge-update. Waar zijn deze notice boards? In keukens, kantoren, winkels (nb: let hierbij op de achtergrond van Snackorama). Voor Wie zijn ze bestemd? 'Voor al onze managers en medewerkers, (maar ook:) voor onze klanten.' Steeds vaker gaat S. hiervoor nu ook intranet en extranet inzetten.
Maandelijks:
- review meetings c.q. voortgangsbijeenkomsten; met het MT en met de teams, tijdsduur voor ieder van deze bijeenkomsten (weer): 1 uur. (nb: '1 uur max.' vergaderen kan voor veel Nl. organisaties verrassend zijn toch is dit mogelijk, het vraagt 'slechts' om een effectieve manier van vergaderen, het gaat tenslotte om kwaliteit niet om kwantiteit, toch?)
Per Kwartaal:
- board meeting c.q. bijeenkomst op het 'hoogste niveau' met de investeerders bijv. of met de eigenaren, de familie (nb: hiervoor is bij S. géén tijd gesteld)
- team brief; n.a.v. de uitkomsten van de vorige bijeenkomst worden alle teams gebriefd tijdens een bijeenkomst van alweer (max.) 1 uur.
- 1:1 review; voortgangsgesprekken met alle managers en medewerkers
- newsletter; een nieuwsbrief voor managers en medewerkers en 1 voor de klanten/relaties. Dit kan zowel op papier als digitaal.
Jaarlijks:
- customer survey; klant(tevredenheid)onderzoek onder 5% van de klanten (nb: jaarlijks een andere groep benaderen is wel zo handig)
- business planning; tijdens een 2-daagse 'heisessie' met al(!) 'onze managers en medewerkers'
- policy/procedure review; feitelijk een integrale evalutie, zowel met managers als met medewerkers onder het motto 'Wat ging er Goed, en wat kan er Beter?'
- employee survey; een managers en medewerkers(tevredenheid)onderzoek, voor iedereen.
Wat de uitkomsten van deze jaarlijkse 'activiteiten' betreft: die worden tijdens de daarop volgende periodieke bijeenkomsten/briefings gecommuniceerd. Etc.etc.
Dit geeft u een idee over (de mogelijkheden) van Communicatie binnen uw organisatie. Maar ook over MindMapping, een handig instrument dat u in staat stelt om samen (ook) Communicatie tot Maatwerk van en voor uw organisatie te maken.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro