Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Deze tekst is uitdagend geschreven. Voor ondernemers een geschikte tekst om hun eigen logistiek nogmaals goed tegen het licht te houden. Er lijken veel verbeterpunten mogelijk.
Wat ik mis zijn indicatoren welke de goederenstroomoptimalisatie in bovenstaande gevallen meer verbijzondert. Veel algemene bewoordingen die verbeteringen aangeven maar weinig voorbeelden om mij als lezer te laten zien waar concrete verbeteringen in effectiviteit en efficiëntie kan plaatsvinden.
Als docent economie met onze retailstudenten stellen het zeer op prijs om concrete logistieke verbetersituaties te analyseren en te toetsen aan de theorie.
Wij zien uw reactie met belangstelling tegemoet.
M. Fransen
docent economie
Stenden Hogeschool Leeuwarden
Zoals altijd een met passie geschreven stuk. Ik denk echter dat de Nederlandse Logistieke Prijs elke dag miljoenen keren wordt uitgereikt. Elke consument die mis of raak grijpt op het bier-schap bij de supermarkt deelt die prijs op dat moment uit door zijn/haar koopbeslissing op de laatste meter van de logistieke keten.
Over de jury: waarom (alleeen??) vakmensen? Waarom niet (ook) consumenten (het publiek), à la “the Voice of Holland” of “Popstars”?
Verder schrijf je met nadruk over de intern gerichtte zaken als efficiency en kosten. Volgens mij gaan dat soort dingen pas wat opleveren als de consument er daadwerkelijk iets van merkt en . . . bereid is ervoor te betalen.
Ook denk ik dat (in het bier voorbeeld) er veel zaken een rol spelen waarop de leverancier geen of weinig invloed kan uitoefenen. Parkeerruimte, prijs (stunten), voorraadbeheer (beschikbaarheid) van de supermarkt, hangjongeren voor de deur, langzame senioren in het spitsuur, personeel dat niet weet wat wat is, laat staan dat ze weten waar het stáát en natuurlijk de bejegening.
Ik snap goed dat je als logi-fan enthousiast kan worden voor slimme oplossingen aan de aanbodkant, maar de consument kijkt, oordeelt en beslist mede op voor hem/haar tangible aspecten daarvan. Misschien switchen ze niet zo snel van biermerk, maar wel van supermarkt. Nou valt dat switchen bij bier misschien nog wel mee, maar bij een TL buis of andere “comodities” verlaat je de winkel met dat wat er ligt. Die TL-buis is interessant: hij kent twéé frequenties: 50 keer per seconde aan/uit en . . . 1 x per 1000 gebruiksuren definitief uit. Da’s 3 jaar of zo iets. En dan is het de vraag of hetzelfde merk er voor in de plaats komt en wat logistiek daarin kan betekenen in dat ene enkele beslismoment.
Ja, natuurlijk, logistiek kan een super belangrijk element van elke afzonderlijke koopbeslissing zijn, vooral bij producten met een hoge aanschaffrequentie zoals levensmiddelen etc. Maar “de micro prijsuitreiking” op het moment van aankoop heeft vaak méér te maken met nauwkeurige selectie van je ketenpartners en de invloed die je daar als leverancier wel/niet op kan uitoefenen. Ja, en de rest van je marketing mix natuurlijk, maar dat snappen we onderhand wel. Alhoewel . . .
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Het zijn inderdaad leerzame lessen voor studenten!
Voor dit overzicht hebben we gekozen voor een korte beschrijving van de cases.
Uitgebreide beschrijvingen van alle cases, en de concrete verbeteringen, zijn (destijds) verschenen in de bladen Logistiek en Supply Chain Magazine. Ortec heeft de 'lessons learned' zelfs gebundeld in een boek over 'Het nieuwe plannen'.
Helaas zijn niet alle artikelen en interviews digitaal beschikbaar, maar uw mediatheek zal u zonder meer kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Walther Ploos van Amstel.