Logistiek vraagt meer en beter talent terwijl het aanbod aan personeel opdroogt. Logistiek staat ook zeker nog niet op de top-10 van jonge carrièremakers. Oude kreten als employability en geen baan is zeker doen het niet meer. Het verloop onder logistiek personeel is groot, er zijn veel vacatures, uitzendkrachten zijn ook schaars geworden, de salarissen groeien sneller dan de dieselprijzen en het werk krijgen we niet meer gedaan. Human resource management in logistiek staat in het teken van zware concurrentie op de arbeidsmarkt. Van een uitdaging is al lang geen sprake meer. Er is een groot probleem! Amerikaanse super logistieke dienstverlener Schneider National heeft een winnend Human Resource Management. Wijze lessen voor Europese logistici&
Lessen in logistieke human resource management
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Bijgaand een korte reactie op uw artikel. Zelf ben ik werkzaam als adviseur en heb relatief veel logistieke bedrijven tot client.
Groothandelsbedrijven, loonverpakker- en fullfillment, distributeurs, transportbedrijven, touringcarbedrijf, openbaar vervoer.
Het eerste deel van dit artikel onderschijf ik ten volle, deel twee "Schneider" geldt voor nagenoeg ieder bedrijf.
In logistiek, maar ook bij andere bedrijfstakken, zie je een tweedeling in functie.
Het management wordt steeds geavanceerder waarbij de dagelijkse werkzaamheden verschuiven van "baas zijn" naar ontwikkelen, ontwerpen en implementeren van systemen, vaak in nauw overleg of in samenwerking met externe partners in of buiten de keten.
dit kunnen zijn collegabedrijven, toeleveranciers, afnemers of branche vreemden.
Voor de bedrijven die op deze wijze innoveren is voldoende aanbod van logistieke medewerkers en managers.
Het aansturen en plannen geschiedt in toenemende mate automatisch.
Voor het physieke logistieke werk, inpakkers, orderpickers, chauffeurs en magazijnchefs wordt de markt steed krapper.
Het werk wordt sterk ondersteund door ICT (eentonig, eenzijdig "dommer?").
de werkzaamheden zijn physiek zwaar en de arbeidsomstandigheden en tijden vaak ongunstig. Gebroken diensten, onregelmatige tijden, avond en nacht etc.
Je zou kunnen stellen dat hoe meer "geleerden" overdag nadenken over het optimaliseren van logistieke stromen, hoe meer de arbeidsomstandigheden van de uitvoerenden verslechteren. Avond en nachtdistributie.
Een "manager" kiest om na de ochtendspits te reizen. Voor de chauffeur wordt gepland dat hij om 04.00 uur moet vertrekken.
De orderentry sluit om 16.30 dus de planners, pickers en pakkers werken van 16.00 uur tot 23.00 uur etc.
Beleidsmakers en ontwerpers van logistieke processen zouden deze factoren meer moeten mee nemen bij het ontwerpen van concepten.
Tevens zie ik bij mijn cliënten een tendens dat logistiek personeel switcht naar andere branches en andere activiteiten.
De chauffeur wordt medewerker houtbewerking (arbeidstijden en beloning)
de magazijnvoorman kiest voor een baan in de detailhandel (beloning en beter geregelde arbeidstijden)
M.vr.Gr
Rob van Es
Allert Goossens
Zoals de reacties hiervoor al aangeven is het door jou geconstateerde probleem niet alleen logistiek eigen. Wel geeft het duidelijk aan welke knelpunten er leven. Tekenend is dat juist jij met dit artikel hebt moeten komen en niet iemand in de rubriek Human Resources. Nou kan dat toeval zijn, maar het zou niet voor het eerst zijn dat HRM'ers met name reactief zijn. De constatering van <a href="http://www.managementsite.net/scripts/artikelen/148/bijdrage.asp?aid=148">Willem Mastenbroek</a> spreekt wat dat betreft boekdelen. Logistiek managers, verwacht geen hulp, u zult het toch zelf moeten oplossen!
Ik ben het volledig eens met de stelling die naar mijn mening overigens opgaat voor elke sector of beroepsgroep die met krapte op de arbeidsmarkt kampt.