Ieder team, iedere organisatie heeft ze wel: medewerkers die te boek staan als weinig meedenkend, niet productief, of van die ware einzelgängers. Ze worden ook wel ‘de rotte appels van de organisatie’ genoemd.
We praten erover, we winden ons op en vinden dat er nu echt wat aan moet gebeuren, maar jaren later blijken ze nog steeds op dezelfde plek te zitten. Een ware frustratie voor het team, de manager en de medewerker in kwestie.
Wat moet je nu toch aan met deze medewerkers? Hoe de samenwerking verbeteren? We hebben de 3 meest gehoorde mythes voor je op een rij gezet.
1. Je moet mensen erop aanspreken. En als dat niet helpt, moet je ze gewoon ontslaan.
Goed plan, in eerste instantie. Veel leidinggevenden spreken hun medewerkers inderdaad veelvuldig aan. Maar als snel blijkt dat ze zich he...
Ik ben gratis lid van deze site en krijg regelmatig artikelen van hen.
Interessant hoor!
Ik wil wat aanvullen: het voorkomen dat de ander er een eigen afspraak van maakt is niet altijd eenvoudig. Immers in de voorbereiding zit je in je eigen context en dan lijkt de afspraak al snel concreet en eenduidig.Maar de werkelijkheid blijkt weerbarstiger.
Een tip is om te checken bij elkaar hoe de opdracht in gedrag er uit zal gaan zien. "Hoe ga je het nu morgen doen? " is een simpele maar effectieve vraag om misverstanden te verkomen.
Als het resultaat voor beide partijen helder is, wat maakt dan dat je nog zou willen weten hoe iemand iets gaat aanpakken?
Wellicht heeft Karel andere redenen, maar vragen hoe iemand het gaat aanpakken, kan naar mijn idee meerdere doelen dienen. Je kijkt pro-aktief of de betreffende persoon nagedacht heeft over het bereiken van het doel of alleen maar een loze belofte gedaan heeft. Het is ook een vorm van aandacht geven, die je voor sommige situaties propageert. Het kan dat de betreffende persoon eigenlijk niet weet hoe hij het doel wil bereiken en kun je hem/haar daar dan bij helpen. Het is volgens mij een hulpmiddel dat je afhankelijk van de situatie inzet. Als bijvoorbeeld verbetering zichtbaar wordt, kun je ook wachten op totdat het afgesproken tijdstip in aangebroken en dan kontroleren of het doel bereikt is.