Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
ISO 9000 is ooit ontworpen om klanten inzicht te geven in het productieproces, om de organisatie transparant te maken, het is inmiddels het best bewaarde bedrijfsgeheim waar geen mens meer een touw aan vast kan knopen.
Producten die niet terugkomen leveren aan klanten die wel terugkomen, daar gaat het toch om?
Het gaat toch om een klantgerichte organisatie te maken, de organisatie te kLantelen?
Maar niets van dat alles, de klant is zelfs de dupe van een doorgeschoten afdeling die in een duistere spelonk het leven van iedereen onmogelijk zit te maken.
Dus, back to the basics, total quality op basis van het P8 model!
Tijdens de evaluatie werd gesteld dat het een mooi, maar onrealistisch verhaal was. Zo werken die dingen toch niet? De laatste bijdrage van de evaluatie was van een zeer senior heer uit Japan. Hij verbaasde zich over de houding van die rare westerlingen over kwaliteit en hij zei verder dat hij tijdens mijn verhaal toch wel erg veel heimwee had gekregen. Mijn verhaal, nogmaals binnen een project setting, maar analoog aan het bovenstaande, was in Japan zo gewoon. Maar werd tijdens zijn jarenlange verblijf in het Westen ook altijd afgedaan als onbruikbare theorie…
Door de verantwoordelijkheid inzake kwaliteit neer te leggen buiten het primaire proces, ontneem je het primaire proces ook de verantwoordelijkheid om kwaliteit te leveren. Het komt immers van buiten.
Kwaliteit van leven is ook ieders eigen verantwoordelijkheid, waarom kwaliteit van werken dan niet?
De vraag is: hoe dan wel? Hoe organiseer je kwaliteit werkelijk in het primaire proces? De reacties tot nu toe zijn sterk beschouwend en analyserend van aard. Wie begint met het aanreiken van concrete, inspirerende, alternatieve invullingen van kwaliteitsmanagement?
Om daartoe te komen, zouden we aan "het primaire proces" moeten vragen wat ze gaan missen als de kwaliteitsfunctie (de manager en zijn afdeling) per direct stopt. Het antwoord bepaalt de toegevoegde waarde.
Tenslotte een paar persoonlijke opvattingen:
1) Het is in de kern bijzonder vreemd dat "kwaliteit" apart georganiseerd wordt. Ons aller werk bestaat bij de gratie van kwaliteit 2) Arbeid dijt uit naarmate er meer capaciteit beschikbaar voor wordt gesteld. Een kwaliteitsfunctie levert (net als veel andere staffuncties) vaak meer werk op dan dat het werk bespaart. 3) Uiteindelijk zou de kwaliteitsfunctie geëlimineerd moeten worden. Lukt dat niet, dan doen de professionals en/of het management hun werk niet goed. 4) Laten we ons inspireren door de mensen / bedrijven die op dit vlak succesvolle risico's hebben genomen!
Kees Tillema