Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dat is een open deur intrappen naar mijn mening.
"2. Een crisiskampioen is alert in het opvangen en interpreteren van zwakke signalen die op mogelijke kansen of bedreigingen duiden."
en
"3. Een crisiskampioen houdt in zware tijden aan zijn idealen vast, c.q. formuleert nieuwe idealen."
Dit is een sterke combinatie, een manager met visie die uitgaat van zijn eigen kracht weet kansen te benutten die andere voorbij laten gaan of gewoonweg niet zien. Daarnaast moet men ook uit hun schulp kruipen, lef tonen en vooroplopen met vernieuwing.
Verder vind ik dit artikel erg motiverend, maar niet echt diepgaand. Het blijft aan de oppervlakte, want ik denk dat elke manager wel wéét dat innovatie tijdens crisissen een bedrijf sterker uit de crisis laat herrijzen maar niet iedereen in staat is dit te beseffen, laat staan te realiseren.
O ja, of wij in Nederland crisiskampioenen hebben? In eerste instantie dacht ik aan de Efteling, die doen het ook nu erg goed en die investeren er lustig op los. Ook menemen: ASML.Verdere namen: Albumprinter (online fotoalbums, investeert veel in klantcopntact, Benergy )vergelijkingsite van Ben Woldring,
Zo als hier boven wordt genoemd is de Efteling een leuk voorbeeld. Naar mijn mening investeren zij vrij weinig aan vernieuwing, maa rhet park blijft mensen trekken omdat het zijn bekendheid al heeft. De efteling zal niet neergaan, alleen wanneer 1 of andere multimiljonair *miljardair, hier in Nederland een dusdanig nieuw park neerzet.
ASML doet het zeker niet slecht, maar ook zei hebben een hoop kapitaal om te uit te geven aan innovatie.
Tip van een bedrijf dat het volgens mij wél goed doet: bol.com en de HEMA niet te vergeten. Maar dat laatste bedrijf is inmiddels uitgekleed door een paar venture capitalists, dus ik weet niet of die een crisiskampioen kunnen worden.
Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite
FYI. Er zit copyright op het plaatje bij dit artikel. Is van het thema van mijn blog dat ik tot voor kort gebruikte. Hebben jullie de rechten gekocht van de ontwerpster of is dit plaatje met een knop op de muis gekopieerd? Zou niet zo netjes zijn. Aangezien ik hem ook voor ebooks gebruik.
Graag even contact.
Mvg
Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl
Het plaatje is van Shutterstock. Van Shutterstock betrekken wij rechtenvrije plaatjes. Daartoe hebben we een abonnement genomen waarvoor we Shutterstock een bepaald bedrag betalen. Zie http://www.shutterstock.com Van dit type plaatje - man in leunstoel op het water - heeft Shutterstock een hele serie onder contract.
mvg/Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite
1. Als eerste een veranderende vraag signaleren en de ruimte nemen hierop te acteren.
2. Aanbod van bedrijfsmiddelen, huurpanden, medewerkers is zeer gunstig en men kan creatief onderhandelen over flexibele of prestatieafhankelijke contracten etc.
3. Op volle kracht zijn met een nieuwe propositie tegen een scherpe kostprijs als de markt aangetrokken is.
Enige probleem is dus de financiele ruimte. Banken zijn minder geneigd te financieren. Dit is voor een particulier of business angel een perfect moment om in te springen op de kanzen die er liggen. Veel ondernemers krijgen hun financiering nu niet rond. Informal investors kunnen een oplossing bieden.
www.naex.org