De kracht van de crisiskampioen

Cover stories

Elke crisis kent winnaars en verliezers. De vraag of men tot de ene of de andere categorie behoort, is afhankelijk van de keuzes die managers en bedrijven maken. Richt men zich op het pure overleven of onderneemt men ook nieuwe activiteiten? Uit het artikel blijkt dat crisiskampioenen het laatste doen: zij gebruiken de crisis als hefboom voor hernieuwd succes.

  1. De crisis als scherprechter
  2. Crisismanagement: afwachten en bezuinigen
  3. Crisis vraagt om ondernemende houding
  4. Door de crisis tot bloei gekomen
  5. Wie is de Nederlandse crisiskampioen?

1. De crisis als scherprechter

Bij een economische crisis wordt vaak gedaan alsof alle bedrijven daar evenveel last van hebben. Dat is niet zo. Waar een crisis is, zijn niet alleen verliezers, maar ook altijd winnaars. Denk maar aan de opmars die Coca-Cola...

Rick Konings
"1. Een crisiskampioen is in staat om tijdens een crisis excellente prestaties neer te zetten en om zijn positie ten opzichte van concurrenten te verbeteren."

Dat is een open deur intrappen naar mijn mening.

"2. Een crisiskampioen is alert in het opvangen en interpreteren van zwakke signalen die op mogelijke kansen of bedreigingen duiden."

en

"3. Een crisiskampioen houdt in zware tijden aan zijn idealen vast, c.q. formuleert nieuwe idealen."

Dit is een sterke combinatie, een manager met visie die uitgaat van zijn eigen kracht weet kansen te benutten die andere voorbij laten gaan of gewoonweg niet zien. Daarnaast moet men ook uit hun schulp kruipen, lef tonen en vooroplopen met vernieuwing.

Verder vind ik dit artikel erg motiverend, maar niet echt diepgaand. Het blijft aan de oppervlakte, want ik denk dat elke manager wel wéét dat innovatie tijdens crisissen een bedrijf sterker uit de crisis laat herrijzen maar niet iedereen in staat is dit te beseffen, laat staan te realiseren.
erik robolo
Prima artikel! Legt de vinger op de zere plek: Nederlandse bedrijven zitten massaal te suffen, terwijl ze juist nu initiatief zouden moeten laten zien en ondernemenschap moeten tonen. Laten Nokia en Chip Conley hen tot voorbeeld strekken. Van der Loo toont overtuigend aan dat je als manager en bedrijf wel degelijk het verschil kunt maken, ook - of misschien wel juist in - tijden van crisis. Zijn verhaal over vier menselijke drijfveren intrigeert mij, komt helaas en passant aan de orde. Kan de auteur daar een volgende keer meer over vertellen?

O ja, of wij in Nederland crisiskampioenen hebben? In eerste instantie dacht ik aan de Efteling, die doen het ook nu erg goed en die investeren er lustig op los. Ook menemen: ASML.Verdere namen: Albumprinter (online fotoalbums, investeert veel in klantcopntact, Benergy )vergelijkingsite van Ben Woldring,
kuup muts
Er worden met dit artikel meerdere open deuren ingetrapt. Helaas is het niet voor elk bedrijf mogelijk te innoveren tijdens een crisis. Het personeel verklaart je voor gek wanneer je met grote veranderingen aan komt en spreekt je fel tegen als management en zeker wanneer je dit tijdens een crisis gaat doen.

Zo als hier boven wordt genoemd is de Efteling een leuk voorbeeld. Naar mijn mening investeren zij vrij weinig aan vernieuwing, maa rhet park blijft mensen trekken omdat het zijn bekendheid al heeft. De efteling zal niet neergaan, alleen wanneer 1 of andere multimiljonair *miljardair, hier in Nederland een dusdanig nieuw park neerzet.

ASML doet het zeker niet slecht, maar ook zei hebben een hoop kapitaal om te uit te geven aan innovatie.
klaas verweel
Ben het volledig met de auteur eens dat Nederlandse bedrijven veel te weinig creatief met de huidige crisis omgaan. Als ik in commentaar van kuup muts lees dat dit komt omdat 'het personeel je voor gek verklaart wanneer je met grote veranderingen aankomt' denk ik bij mijzelf: wat zijn wij een afgrijselijk zielig land! Waar is het leiderschap en het ondernemerschap? Alsof er in de rest van de wereld niets verandert! Ik ben het helemaal met de strekking van het artikel eens. Hoezo open deuren? Doen we het dan zo goed? En hoe maken bedrijven zich dan klaar als de economie weer aantrekt? Ik zie daar een gigantisch probleem liggen. Hadden wij maar meer van die inspirerende mensen in Nederland als die Amerikaanse hotelbaas!

Tip van een bedrijf dat het volgens mij wél goed doet: bol.com en de HEMA niet te vergeten. Maar dat laatste bedrijf is inmiddels uitgekleed door een paar venture capitalists, dus ik weet niet of die een crisiskampioen kunnen worden.
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Reacties met ervaringen en ideeën, die inhoudelijk een bijdrage leveren aan de discussie, zijn altijd welkom. Dat auteurs behalve hun naam ook hun website vermelden is geen enkel probleem. Auteurs die vooral verkondigen dat je bij hen moet zijn voor interessante oplossingen en business kunnen het beste advertentie ruimte inkopen bij ons of een ander medium.

Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite
Tony de Bree
Lid sinds 2019
Hans en Willem.

FYI. Er zit copyright op het plaatje bij dit artikel. Is van het thema van mijn blog dat ik tot voor kort gebruikte. Hebben jullie de rechten gekocht van de ontwerpster of is dit plaatje met een knop op de muis gekopieerd? Zou niet zo netjes zijn. Aangezien ik hem ook voor ebooks gebruik.

Graag even contact.

Mvg
Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl
Willem Mastenbroek
Beste Tony

Het plaatje is van Shutterstock. Van Shutterstock betrekken wij rechtenvrije plaatjes. Daartoe hebben we een abonnement genomen waarvoor we Shutterstock een bepaald bedrag betalen. Zie http://www.shutterstock.com Van dit type plaatje - man in leunstoel op het water - heeft Shutterstock een hele serie onder contract.

mvg/Willem Mastenbroek
Hoofdredactie ManagementSite
New Amsterdam Exchange
Een economische crisis is het juiste moment om te investeren in nieuwe activiteiten. Immers, aanbod en behoeften verschuiven. Als velen de kaasschaaf methode toepassen om te overleven, kan eenieder met financiele ruimte en sterke visie er zijn/haar voordeel mee doen.

1. Als eerste een veranderende vraag signaleren en de ruimte nemen hierop te acteren.
2. Aanbod van bedrijfsmiddelen, huurpanden, medewerkers is zeer gunstig en men kan creatief onderhandelen over flexibele of prestatieafhankelijke contracten etc.
3. Op volle kracht zijn met een nieuwe propositie tegen een scherpe kostprijs als de markt aangetrokken is.

Enige probleem is dus de financiele ruimte. Banken zijn minder geneigd te financieren. Dit is voor een particulier of business angel een perfect moment om in te springen op de kanzen die er liggen. Veel ondernemers krijgen hun financiering nu niet rond. Informal investors kunnen een oplossing bieden.

www.naex.org

Meer over Crisismanagement