Het liefst zien klanten hun leveranciers opzouten

Columns

Nog maar eens een column over het gebrek aan respect van leveranciers voor hun klanten? Ja zeker! Het gaat namelijk al decennia lang niet goed tussen die twee. En als we zo doorgaan, zal het ook nooit goed komen. Automatisering heeft het logistieke traject van klant tot leverancier weliswaar spectaculair sneller gemaakt, maar door de onpersoonlijke behandeling is de afstand aanzienlijk vergroot. Dus per saldo daalt de klantwaarde. Doordenker.

Organisaties pompen miljoenen in hypes, van klantreizen tot de net promoter score, van lean-trajecten tot customer experience management. Die leveren zout, kralen en spiegeltjes waarmee iedereen aan de bar van de golfclub volhoudt dat de klant op de eerste plaats komt.

In werkelijkheid -lees: in de werkelijkheid van de klant- zijn bedrijven echter (zo...

Noppe Mauritz
Lid sinds 2019
Marketing blijven we associëren met communicatie en promotie en PR. Maar laten we het meer hebben over een Relevante Propositie, het oplossen van problemen van die prospects en klanten. Van interne marketing en een stevige organisatiecultuur is zelden sprake ! Fatsoen moet men doen, dus afspraken nakomen dat is de vlotte vertaling voor discipline. Marketing is een containerdiscipline waar gareel en moreel samen moeten gaan. Met welke mensen kunnen we wat bereiken of realiseren.Daar mogen HRM en Planners eens beter over nadenken . Minder vergaderen meer luisteren en observeren en ongewenste verschillen detecteren en oplossen.
Timon
In de basis vind ik dit een goed verhaal.

Maar ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een klant niet wil betalen voor de bijbehorende service. Tijdens onderhandelingen wordt dan vaak gezegd dat men deze of gene ondersteunende dienst niet nodig heeft, waardoor de prijs naar beneden kan. Echter puntje bij paaltje willen ze na levering dan toch de service.

Uiteindelijk krijg je als klant waar je voor betaald. Als je altijd voor de prijsvechter kiest, dan zal je genoegen moeten nemen met mindere kwaliteit of service.
Kies je voor kwaliteit en service, dan hangt daar een prijskaartje aan.

Het ei van columbus is natuurlijk dat je goede kwaliteit en service kan leveren, tegen een lage prijs. Voor veel producten en markten is dat niet weg gelegd.

Meer over Klantgerichtheid