Klantgericht werken? Alarm!

Columns

"Wat ben je aan het doen, je ligt toch niet nog stiekem te lezen in je bed?" Een uitroep die mijn moeder regelmatig slaakte onderaan de trap, als ze het licht op mijn kamer nog laat op de avond zag schijnen. Ik riep dan monter "Natuurlijk niet, mam!" en schoof snel mijn boek onder de dekens. Dit ontkenningsgedrag is een bekend fenomeen, dat ik regelmatig bij klanten terug zie als het gaat om klantgericht werken.

Vrijwel elke organisatie predikt dat zij klantgericht is, maar in veel organisaties zie ik kleine signalen die het tegendeel bewijzen. Zo had mijn moeder vroeger al snel door dat ze niet moest luisteren naar wat ik riep, maar even moest komen voelen aan het nachtlampje boven mijn bed. Had ze brandblaren op haar vingers, dan kon ze er van op aan dat ik al een flinke tijd lag te leze...

Chris Visser
Prachtig artikel, met hele mooie metafoor.

En ik ben het (helaas) roerend met je eens...

Groet,

Chris

Meer over Klantgerichtheid