De ontbrekende schakel in de realisatie van klantgedreven organisaties

Columns

Bijna alle organisaties willen de klant in 2015 nog veel meer centraal stellen. Eigenlijk is dat niets nieuws onder de zon, want het vraagstuk om de klant systematisch in denken en doen binnen te halen blijkt ieder keer weer een taai en al veel langer bestaand vraagstuk. Een meer klantgedreven onderneming realiseren wordt vaak in de vorm van grootschalige programma’s en projecten gegoten. Essentieel, maar toch blijkt dit in de praktijk niet voldoende te zijn om patroon doorbrekende resultaten te realiseren. Er ontbreekt dan ook een belangrijke schakel die vaak over het hoofd wordt gezien: de klant systematisch en consequent centraal stellen in de frequent terugkerende gezamenlijke visie en besluitvorming rond de diverse managementtafels na het eenmaal vaststellen van de strategische intent...

Willem Mastenbroek
Pro-lid
Beste Frank

Intrigerend in jouw tekst is de beschrijving van hoe bedrijven vorm geven aan klantgedrevenheid. <em>Projecten starten, de serviceketen doorlichten, customer journey’s in kaart brengen en optimaliseren, bedieningsconcepten (her)ontwerpen, portfolio aan grootschalige, stevig gepositioneerde veranderprogramma’s en initiatieven ontwerpen, begeleiden en managen.</em>
Jij constateert dat al die initiatieven niet tot het gewenste resultaat leiden.
Zeer herkenbaar!

Als de lijnorganisatie niet in beweging komt kan je ‘klantgedrevenheid’ wel vergeten. Terecht dat jij je daar in jouw bijdrage op richt.

Het blijft merkwaardig dat zoveel organisaties nog in allerlei onzinnige acties en dolgedraaid projectmanagement blijven volharden. Temeer daar al lang bekend is dat al dat gedoe buitengewoon geschikt is om iedereen af te doen haken.

Wat ik voor het gemak ‘De Nieuwe Nuchterheid’ noem is kennelijk nog geen gemeen goed. En het nog veel bekendere ‘Keep it Simple’ ook niet.

Over De Nieuwe Nuchterheid: <a href="https://www.managementsite.nl/trends-beter-managen-management-modellen" target="_blank" rel="nofollow">De trends. Wat groeit en bloeit? Wat zakt weg?</a>.
Over ‘Keep it Simple’: <a href="https://www.managementsite.nl/goed-verandermanagement-nog-ver-zoeken" target="_blank" rel="nofollow">Drie voorbeelden van werken aan klantgerichtheid</a>.

Meer over Probleemoplossing en besluitvorming