Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een waar verhaal! Luisteren is er niet meer bij. Al dit soort organisaties begrijpen op de een of andere manier niet dat een klacht een tweede kans is. Ook onderschat men de kracht van klachten via het net (Dell) Terwijl je in elke verkooptraining wel te horen krijgt :"we hebben twee oren en één mond, die we in die verhouding moeten gebruiken"
Daarom ben ik een apostel voor inbound marketing. Want daarmee wordt er naar de klant geluisterd". Als je het goed doet!
Alleen op die manier kun je op de wensen en behoeften van je klant ingaan en daarmee je service en de kwaliteit van je producten en/of diensten verbeteren.
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
We hebben dit aangegegeven als aandachtspunt op het evaluatie formulier.
TopicTravel heeft het zelf als klacht opgenomen. Dit heeft voor ons het resultaat opgeleverd dat we de helft van de huursom terug hebben gekregen. CASH, dus ook nog niet eens in tegoed bonnen voor een evt. volgende boeking.
Zo zie je maar er bestaan ook nog goede voorbeelden. En natuurlijk ga ik het volgend jaar weer via hun boeken.
mvg André
Wat bedrijven vergeten is een oude wijsheid: "een goede naam komt te voet en gaat te paard". Slechte verhalen worden doorverteld, het kost klanten en ook potentiele klanten kunnen worden afgeschrikt. Men onderschat de effecten hiervan drastisch. Een verhaal als hierboven van André leidt tot klantbehoud en mogelijk meer boekingen.
Klachtafhandeling wordt puur als een kostenpost gezien, daar waar een wereld te winnen valt en men veel kan leren van de klachten. Klachten tonen de zwaktes van de organisatie en geven daarmee mogelijkheden voor verbeteringen aan. Het niet willen zien van deze zwaktes is de eerste zwakte die aangepakt moet worden.
mvg Marja