De klant is mens

Je zou het soms bijna vergeten, maar net als wij, accountmanagers, zijn onze klanten ook mensen! Ook klanten hebben een emotionele kant. Het zijn niet de opdrachten-robots die we soms graag in ze zien. Klanten willen ook hun verhaal kwijt, willen ook dat er interesse getoond wordt in hoe zij omgaan met hun eigen onzekerheden, wat hun bezighoud. Oftewel klanten willen behandeld worden als mens! De vraag is nu hoe kun je klanten behandelen als mens om zodoende opdrachten te verkrijgen. Het antwoord is simpel: gebruik de techniek van Emo-acquisitie (emotionele-acquisitie).

Een praktijkvoorbeeld.
Als accountmanager Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening belde ik enige tijd geleden met een directeur van een gemeentelijke dienst met als doel een kennismakingsgesprek. Al zuchtend vertelde hij mij dat...

Ben Menting
Het goede aan het verhaal is dat je inderdaad wel eens voorbij gaat achter aan de mens. In een zakelijke sfeer is het goed als je je persoonlijke zaken aan de orde kunt stellen, hoewel het natuurlijk geen gezeur moet worden. Het zwakke aan dit verhaal is dat er direct munt uit wordt geslagen. Dat is natuurlijk wel mogelijk maar ik denk dat je vooral aan de mens aandacht kunt besteden om het zakelijke prettiger te laten verlopen.
Hans Zomer
Beste Ben,

Allereerst mijn excuses voor mijn late reactie en hartelijk dank voor jouw reactie! Ik ga voor het grootste gedeelte met je mee dat je veel aandacht aan de mens achter de klant moet besteden. Mijns inziens zal deze aandacht echter altijd als doel moeten hebben dat je uiteindelijk opdrachten vergaard bij deze klant. Je zit er immers als commerciant met het commerciele doel: acquisitie plegen. Wannéér 'je munt slaat' uit dit contact is uiteraard geheel afhankelijk van het contact met je klant. Vast staat dat je eerst op vertrouwensniveau moet levelen met je klant, alvorens over te gaan op het aanbieden van je dienst en/of product.