Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
In het voorbeeld had Henk natuurlijk ook het initiatief kunnen nemen dat zijn kennis beschikbaar zou zijn voor een ieder die er gebruik van zou kunnen maken en niet alles opslaan in een stalen archiefkast ( die waarschijnlijk op slot is en Henk alleen maar de sleutel heeft). Het is dus een samenspel tussen mensen. Delen van kennis maakt een ieder rijker. Willen we dat?
Menselijk gedrag
Kennis is macht. Zo is dat. Mensen die op “hun” eieren blijven zitten zijn ofwel bangeschijtertjes of politiek aan het bedrijven. Daar schiet het bedrijf niets mee op. Kan je aan dit fenomeen iets veranderen? Zeker wel. Zorg voor veiligheid, zorg voor erkenning (laat luid weten van Jan, Piet of Klaas voor de organisatie heeft uitgebroed. Maar communiceer ook dat kennis vaak slokken geld kost en eigendom van het bedrijf is. Desnoods sancties op geconstateerd achterhouden van kennis.
Collectief bewustzijn
Iedereen kent de kreet “het wiel opnieuw uitvinden”. Bedrijven zijn een dynamisch orgaan: mensen kómen, mensen gáán. Als kennis niet goed wordt opgeslagen c.q. overgedragen, zal het bedrijf na een bepaalde periode uit andere mensen bestaan als waarmee werd begonnen. Die weten niet wat er al geweten is. Dus uitvinden dan maar. Dit fenomeen zien we terug in tal van gedaantes, ook buiten het bedrijf. Voorbeelden zijn trends in mode en muziek die na (15-20 jaar??) weer terugkomen. Gewoon de volgende generatie die aantreedt. We noemen het de innovatiecycle, maar je zou het net zo goed de “vergeet periode” kunnen noemen of “decay time” in acoustiek termen.
Kennis is macht
Ik heb geconstateerd dat bij een grote multinational op twéé verschillend plaatsen EXACT hetzelfde werd ontwikkeld. Sterker nog: men deelde ook de kennis niet. Nee, niet stiekem: gewoon zichtbaar en bij iedereen bekend. Een vele honderden miljoenen verslindende operatie. Reden? Men wilde wederzijds niet afhankelijk zijn. Maar iemand heeft dat goed gevonden. Aan de schandpaal met hem en “tomaten”.
Organisatie
Het woord verondersteld dat er iets georganiseerd is. Als het over kennis gaat, blijkt dat vaak niet waar. We laten mensen vetrekken zonder ze “leeg te halen”. Wie van de lezers kan zeggen “Bij ons gaat niemand weg zodat dat er WERKELIJK tijd wordt gespendeerd om de verzamelde kennis voor het bedrijf te behouden? Braindrain betekent diepte interviews, collegae moeten weten wat er in de kasten c.q. op de computer staat, waar kennis te halen valt (bronnen in kaart brengen), wat (God betere het) nog thuis ligt etc.
Eigenaar
Kennis wordt in de baas z’n tijd (!!!!) met geld van de baas en middelen van de baas verzameld vóór die baas. Van wie is die kennis dan ALS je bij kennis al van een “eigenaar” kunt spreken? Juist: van de baas. Niet delen is dus gewoon stelen. Niets zeggen, mee naar huis nemen en ermee voor jezelf beginnen is dus tweemaal stelen. Als je daarna óók nog de klanten van de baas benadert driemaal.
Wie is de schuldige?
Vaak niemand. Omdat bij veel bedrijven niemand hoofdelijk verantwoordelijk is voor kennis en hoe daar mee wordt omgesprongen. Vaak wordt het item ergens geparkeerd, “erbij gedaan” of men laat het over aan enkele vrijwilligers die er wel het belang van inzien. Maar ook in deze situatie heeft de organisatie leiding nagelaten maatregelen te nemen in termen van geld (hardware, software) en middelen (tijd en geld). Geef opdracht “het te regelen”. Laat methodiek maken, maak meetbaar (useage rate) en geef directieven. Het voorkomt lek van kapitaal en vooral tijd. Als dat gebeurd is kan de zwaar miskende Henk uit de case van Jelma rustig slapen. En de CEO óók trouwens.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Hier kan ik me volledig achter scharen, helaas is het nog steeds zo dat dit in de meeste organisaties waar ik gewerkt heb nog niet op deze manier wordt gezien.
Het tanken van de brandstof begint in mijn ogen met de auto waarin je rijdt. vertaald naar een organisatie betekent dit dat je in een organisatie zult moeten verkeren die in haar basis een lerende organisatie is.
Om een organisatie lerend te maken zal er bij veel organisaties eerst iets in de cultuur moeten veranderen. Een cultuur die open is en waar mensen met kennis zich vrij voelen deze met hun collega's te delen. Helaas komt het nog te vaak voor dat de macht die kennis geeft ook op deze manier wordt gebruikt en men dus niet bereid zal zijn deze met anderen te delen. Mensen als 'Henk' zullen dus gekoesterd moeten worden in een organisatie. Managers met dit soort mensen op hun afdeling zullen deze moeten steunen in het naar voren brengen van hun kennis en het absorberen ervan door de anderen.
De basis voor mij is dus begin met het aanpakken van je cultuur en zorg dat je organisatie lerend wordt.
Techniek:
Medewerkers hebben kennis van research resultaten, wat er “in de pijp zit”, welke wegen succesvol bleken en vooral ook welke NIET.
Commercie
Ik heb verkopers naar de concurrent zien vertrekken met een compleet klanten- en/of offertebestand, inkoop prijzen etc onder de arm. Maar ook als ze “clean” vertrekken, zit er nog altijd een schat aan informatie in het bolletje. Vandaar dat iets als een concurrentiebeding nog steeds bestaat. Sommige “correcte” bedrijven verheffen dit tot een policy en nemen een verkoper van de concurrent principiëel niet in dienst. Maar het kan ook anders. Er zijn ook bedrijven die juist jagen op mensen van de concurrent of erger nog: iemand “parachuteren” bij de concurrent (gewoon op de loonlijst).
Commissarissen
Branchekennis: een belangrijk asset voor een commissaris. Maar hoe doe je die op? Juist, bij meerdere bedrijven.
Ook heb ik gezien dat waardevolle adviezen geen garantie zijn dat het bedrijf er ook iets mee doet. Vaak stranden dit soort bijdragen in het bedrijfspolitieke moeras en wordt er NIETS gedeeld. Soms zelfs met een spreekverbod op straffe van . . .
Een van de belangrijke hinderpalen bij kennis overdracht of het gebruik van kennis is de divisie structuur, waarbij meerdere divisies een bijdrage aan een project leveren en er één “hoofdaannemer” is. Vooral bij grotere bedrijven zie je dat rustig dubbel ontwikkeld wordt, men informatie niet deelt omdat men de collegae niet vertrouwt (competenties te laag inschatten bijvoorbeeld) of er meerdere belangen (bijvoorbeeld verschillende provisie regelingen) bij één en hetzelfde account spelen. Dit heeft vaak te maken met het referentiekader. Nog begrijpelijk ook: een kok weet precies wat er fout gaat in zijn eigen keuken, maar niet in de keuken van de concurrent om de hoek.
Soms is het echt helemaal te gek voor woorden: als delen van een project een verschillende prijskaart en/of leveringscondities hebben bij divisie A, B of C. Dan heb je niet alleen interne kapitaalvernietiging maar een beetje handige klant ruikt dit en . . . speelt de het Godsgeschenk uit. Hij kan achterover leunen in zijn stoel en zeggen”Send me the winner”. Wat zou je zelf doen in die situatie?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer