Studenten vinden zichzelf al snel een high potential, zei een krant onlangs. Daarom zijn er bedrijven die het woordje ‘high' er maar vast hebben afgehaald. Die spreken simpelweg over ‘potential'. Maar wie is nu eigenlijk een echte high potential?
Studenten vinden zichzelf al snel een high potential, zei een krant onlangs. Daarom zijn er bedrijven die het woordje ‘high' er maar vast hebben afgehaald. Die spreken simpelweg over ‘potential'. Anderen beginnen nu een poeltje voor de potentials onder de potentials: de zogenaamde 'top potentials'.
Zelf begeleid ik regelmatig trainingen voor high potentials (www.pitchersupport.nl), maar ook voor hardwerkende youngsters die dat predikaat niet ontvangen. Bedrijven bombarderen mensen soms om zeer arbitraire redenen tot high potential. De potentials zelf vinden daar vaak wel iets van. Die vragen zich namelijk in stilte constant af waarom die en die collega eigenlijk tot potential benoemd is.
Waarom zijn bedrijven zo onduidelijk over de criteria voor young potentials? Er wordt behoorlijk in die mensen geïnvesteerd; moet je dan juist niet erg kritisch zijn? Een high potential moet met kop en schouders boven de rest uitsteken. Maar hoe meet je dat? Volgens mij moet je daarover als organisatie bijzonder goed nadenken.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>