Als een jonge manager bij een personal coach zit, dan zit hij daar om iets te leren. Hij moet vasthoudender worden, of juist flexibeler. Hij, de coach en zijn baas gaan er vanuit dat hij deze punten kan ontwikkelen. Dit is een aanname die uit gaat van een mogelijkheid: de mogelijkheid dat iemand dat kan ontwikkelen wat nog niet goed ontwikkeld is. Maar er komen steeds meer data uit de neurowetenschappen en de biologische psychiatrie vrij, waardoor we de vraag opnieuw moeten durven stellen: kan iedereen wel alles leren?
Wat hebben hersenen te maken met management? Veel. Althans: zolang we vinden dat leren nuttig is, en dat management te leren is, bijvoorbeeld in training, coaching en andere MD-vormen.
Als een jonge manager bij een personal coach zit, dan zit hij daar om iets te leren. Hij moet vasthoudender worden, of juist flexibeler. Hij, de coach en zijn baas gaan er vanuit dat hij deze punten kan ontwikkelen. Dit is een aanname die uit gaat van een mogelijkheid: de mogelijkheid dat iemand dat kan ontwikkelen dat nog niet goed ontwikkeld is.
Maar er komen steeds meer data uit de neurowetenschappen en de biologische psychiatrie vrij, waardoor we de vraag opnieuw moeten durven stellen: kan iedereen wel alles leren? Deze vraag wordt in de MD-wereld nog te weinig getoetst aan de dingen die we over hersenen weten.
We moeten leren begrijpen welke sociale factoren onder welke omstandigheden iemand met een bepaalde erfelijke aanleg tot een bepaald gedrag bewegen. Onze hersenen kunnen daarbij niet worden vergeten. Ze vormen zich (en blijven zich gedurende ons leven vormen) in relatie met de omgeving.
De vraag die Bas Schenk elders op deze weblog stelt ‘Word je als manager geboren?’ komt daarmee in een ander licht te staan. Management is aan te leren, maar hoe lang duurt het voordat de plastische massa in ons hoofd de nieuwe kennis en vaardigheden heeft opgenomen in zijn infrastructuur? Dat is één van de vragen die door de neurowetenschappen beantwoord zou kunnen worden.
Wat vinden jullie er eigenlijk van? Meer data uit de hersenwetenschappen bij sollicitatieprocedures en opleidingstrajecten?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Als mensen in hun karakter absoluut niet mensgericht zijn, dan zijn intensieve mensgerichte-cursussen zinloos; zulke mensen moeten gewoon geen manager (willen) worden! Laat ze zich lekker met de inhoud bemoeien. Dáar zijn ze goed in en dáar worden ze dus gelukkig van.
Ik vind authenticiteit (echtheid) belangrijk: laat Balkenende lekker saai blijven. Als hij op charme-cursus zou gaan, dan wordt ie op een gekunstelde manier charmant. En volgens mij prikt iedereen daar doorheen.
(Bij nader inzien denk dat ie wèl op charme-cursus is geweest... Daar komt z'n glimlach vandaan...)
Ik geloof niet dat via zogenaamde testen afkomstig uit de hersenwetenschappen achterhaald kan worden wat iemands kernbehoefte/talent is. Daar zijn andere analyse voor, MBTI bijvoorbeeld.
Salut,
Patrick Spits