Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Een uitzendkracht bekijkt het namelijk vanuit zijn of haar standpunt.
Ga een persoonlijk gesprek aan met de uitzendkracht. Want ik denk namelijk dat hij je niet probeert "af te katten" maar je te helpen je horizon te verbreden.
Sta ik achter indien je het achterwege laat dat eeen uitzendkracht lager in functie staat.
Formeel is het zo maar met de uitspraak plaats je jezelf boven hem. Een verkeerde uitgangspositie om een gesprek aan te gaan.
Jos (I)
Bij een beoordelings/funcionerings gesprek kijken wij toch ook altijd zo? Of misschien een oplossing om een 'eye-watcher' in je bedrijf op te laten nemen. Iemand die alles in de gaten houdt.
Lijkt me geen leuke oplossing, maar het is misschien wel een optie.
Politie-agentje spelen hoort bij kinderachtige mensen. Alleen denk ik niet dat de uitzendkracht zo kinderachtig is. Waarom niet gewoon een goed gesprek aangaan? Laat de uitzendkracht jou maar eens beoordelen, en stel formulieren op dat de rest je ook moet beoordelen. Kijk wat je nu goed doet, en fout doet. Van fouten kun je alleen maar leren. Na een half jaar doe je dit nog een keer. Kijk nu of je gegroeid bent in de ogen van je medewerkers. 9 van de 10 x is dat wel het geval.
Daardoor verdien je meer respect bij je medewerkers en krijg je geen vervelende medewerkers meer die aan je kop zeuren.
MvG
Mark(1)
Het idee om eens na te gaan hoe mensen over jou denken is niet gek. Een goed idee zelfs als je je eigen plaats niet kent.
De uitspraak,
"Daardoor verdien je meer respect bij je medewerkers en krijg je geen vervelende medewerkers meer die aan je kop zeuren"
Ik hoop niet dat mijn leidinggevende zo'n uitspraak doet. Het zegt meer over degene die de uitspraak doet dan over hetgeen er staat.
Jos Immers
Het is niet alleen makkelijk voor als je je eigen plaats niet kent.
Het helpt ook om respect in een groep af te dwingen.
Tevens helpt het voor jezelf om meer vertrouwen uit te stralen hetgeen je dat ook weer over brengt op de groep wie je leid.
MvG
Mark(1)
In een groep dwing je geen respect af. Respect kan je verdienen maar wat kan je ermee. Respect is iets wat we van jongs af aan geleerd hebben. Je moet je ouders en oudere respecteren. Je moet je leraar respecteren. We moeten zoveel en alles wat we moeten wordt een uitweg voor gecreëerd. Het is de normen en waarden discussie die door het CDA onder leiding van de minister-president wordt gevoerd.
Het gevoel dat het uit de hand loopt is groot. Met respect werkt het precies hetzelfde. Het gevoel hebben het in de hand te hebben. Beheersbaar houden en daar tegenover staat de angst de beheersing kwijt te raken.
Het zelfvertrouwen wat jij schetst is gebaseerd op die beheersing. Er hoeft maar iets te gebeuren en je vertrouwen stort in.
Leiding geven. In mijn beleving kan in het land van leidinggevende veel verbeterd worden. Geen leiding geven maar begeleiding geven. Leren van elkaars proces, een lerende omgeving creëeren waarin een opwaartse spiraal mensen dichter bij elkaar brengt Zowel in het werk als in het eigen leven.
Jonge managers (ook oudere) hebben de mogelijkheid een knop om te zetten. Jong van geest en klaar om open te staan voor een andere wijze van leidinggeven. Leiding geven van binnen uit. Krachtig en angstloos begeleiden naar een goede vorm van samenwerken. Minder stress en betere resultaten is hetgeen je bereikt. Mensen houden op met moeten maar willen.
Het op zoek gaan naar eigenwaarde en houden van hetgeen er is, brengt waardes die respect overbodig maken.
Jos Immers
wat ben jij een zweverig persoon zeg. Misschien ben ik niet intelligent genoeg voor je verhalen. Maar je bent weinig concreet en duidelijk. Ik denk dat je als manager een enorm vaag persoon bent, dat je de mensen aan wie je leiding moet geven jou zien als een persoon die veel gestudeerd heeft maar praktisch weinig vaardig is.
gr Max
Als manager ben ik wie ik ben en heb daar weinig woorden voor nodig. Praten vreet tijd, doen geeft resultaten. Je kent me niet en zegt dat ik een theoreticus bent. Knap maar wel een vooroordeel. Wat wil je daarmee bereiken?
Wat je leest is zoals ikzelf denk en ben. Ik toets mijn denkwijzen aan de denkwijze van andere managers. Momenteel word ik niet verrijkt maar negatief bekritiseerd. Is dit de nieuwe manager? De manager die het steeds moeilijker krijgt met het aansturen van mensen en werk? Lees de vakbladen. Gewoon ongevraagd bekritiseren en oordelen. Ga je ook zo met collega's om?
Je negatieve antwoord levert voor jezelf niets op. Het zegt veel over jezelf.
Groet, Jos
De enige manier om achter de beweegredenen van de medewerker te komen is door hem dit te vragen. Een open gesprek met de medewerker (suggestie mark) lijkt mij dus de enige oplossing. De uitkomst daarvan bepaalt de vervolgstappen.