Hoe breng je nieuws en andere informatie? Een belangrijke vraag. Heel wat mensen denken 'Ik heb het duidelijk gezegd, dus mensen weten waar ze aan toe zijn'. Maar in communicatie gaat het om meer dan 'ik heb het duidelijk gezegd'. Het gaat om het effect van wat je zegt. Daarbij speelt het een rol wie het zegt, maar ook hoe je de dingen 'frames' (van het Engelse 'framen'.) Ik zal een voorbeeld geven.
Het Trimbos-instituut deed in 2021 onderzoek naar drankgebruik onder studenten. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat in dat jaar de meeste studenten, namelijk 89,4%, niet 'overmatig' hadden gedronken! Het leeuwendeel van de studenten (83,8%) had zelfs niet 'zwaar' had gedronken. En laten we niet vergeten te melden dat 15% van de studenten in dat hele jaar geen druppel alcohol dronk. Overmatig is 14 glazen per week voor een vrouw, 21 voor een man; 'zwaar' is tenminste 1x per week 6 glazen per week voor mannen en 4 voor vrouwen. Boven de 25 jaar wordt excessief drankgebruik nog zeldzamer.
Aan dit bericht is geen woord gelogen. Het is alleen anders geframed dan het artikel dat het Trimbos-instituut op zijn site heeft geplaatst. Lees maar mee.
'De resultaten lieten zien dat 85% van de deelnemende studenten in het afgelopen jaar alcohol heeft gedronken. Daarnaast had 10,6% overmatig gedronken (meer dan 21 glazen per week voor mannen en meer dan 14 glazen per week voor vrouwen) en 16,2% zwaar (ten minste één keer per week 6 of meer glazen (mannen) of 4 of meer glazen (vrouwen) drinken op een dag).'
Media nemen dit soort zaken gelijk over als een zorgpunt. 85% drinkt?! En dan ruim 10% overmatige drinkers? Zorgelijk. En voor je het weet is de bierdrinkende student een gangbaar verhaal. Begrijp me goed: zorgen om overmatig drinkende studenten, met het gevaar voor alcoholisme, is belangrijk. Maar als je het beeld neerzet, dat studenten erg veel drinken (terwijl het om een minderheid gaat) kan dat andere studenten juist stimuleren om meer te gaan drinken. Het vele drinken onder studenten is voor hen dan een soort norm, waaraan ze moeten of mogen voldoen.
Het gaat bij communicatie niet alleen om wat je zegt, maar ook om het effect van wat je zegt. Ik zie zoveel managers en communicatiedeskundigen die dit weten, maar die het toch niet toepassen. Ik ben benieuwd hoe Artificial intelligence dit gaat oppakken straks. Wat dit verhaal betreft: hoe breng je informatie? Met bewustzijn over het effect, kennis van je doelgroep en van de dingen die daar leven.
Bert Overbeek is 30 jaar trainer en coach. Dat doet hij zelfstandig, maar hij heeft sinds 14 jaar ook talloze communicatietrainingen voor SRM en Boertien Vergouwen Overduin gegeven. Zijn zakelijk mailadres is pitcher.support@hetnet.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO