Teamdag

Het MT werkt niet goed samen. Een dag de hei op, begeleid door een externe. Een stevige agenda. Aarzelende aanzetten en uiteindelijk de gewenste kwetsbaarheid. Stukje feedback, kijken naar de communicatie. Waar heb ik bij jou last van, wat moet je blijven doen. Afspraken maken. Goeie dag geweest. Er is weer ruimte. Eindelijk eerlijk geweest. De knelpunten zijn boven water. En dan, een dag later.

De dag begint met een MT-vergadering. Bij het rondschenken van de koffie is er nog sprake van grote samenheid. Bij het tweede agendapunt ontstaat er een scheurtje. Het vierde punt wacht al drie maanden op een besluit. Nog onder invloed van de openheid van gisteren gaan twee managers fel met elkaar in discussie, het is even spannend maar het gaat goed. Toch weer een stap gezet. Zo willen we naar een nieuwe cultuur. Het is taai maar we doen het.

Een maand later wordt het agendapunt ‘evaluatie afspraken teamdag’ op de MT-vergadering verschoven. Te weinig tijd. Twee maanden later lijkt de teamdag nooit gebeurd. Voor de derde keer in vier jaar. Na zeven maanden roept de directeur hoofd P+O bij zich. “Het is wat met dat MT. Ze weten het wel maar ze doen het gewoon niet. Zodra ze hier de deuren binnenkomen vallen ze weer terug in hun oude patronen???. Hoofd P+O belt de externe consultant. “Ik denk dat ze weer een dag moeten???, zegt ie. De consultant trekt zijn agenda.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Fred
"Zodra ze hier de deuren binnenkomen vallen ze weer terug in hun oude patronen". Dit lijkt me net het punt waar het om draait. De directeur maakt het zich iets te makkelijk, stuur zo'n MT een dagje naar de hei en alles is opgelost. Niet, dus. De directeur kan er veel meer boven op zitten, zijn managers coachen tot de gewenste cultuurverandering een feit is. Nu laat hij het (opnieuw?) lopen door gebrek aan daadkracht. Een verschijnsel dat ik heel vaak zie in managementkringen. Kortom, dircteur, pak je verantwooordelijkheid, en je zult zien dat je managers dat voorbeeld overnemen!
Geertje Dam
ze weten 'het' wel: maar ze willen 'het' niet. Over 'het' hoef je je niet te verantwoorden er wordt niet op afgerekend dus doe je 'het' niet. simpel toch....

trouwens het is een illusie dat je een cultuur kan wijzigen met dezelfde mensen (persoonlijkheid) gedoemd te mislukken...
p.bennen
Geweldig dat externe consultants hun toegevoegde waarde kunnen bewijzen in een team en zo blijvend hun brood verdienen. Ja...professionals met elkaar leren samenwerken is een sterk punt en een talent van de externe coach. Compliment aan jezelf consultant.
Tip: bel Marco van Basten en bied je aan?
Stephen Bico
Elke organisatie heeft er na verloop van tijd last van. Als mensen proberen samen te werken dan gaat dat gepaard met het groeien van ego´s. Discussies gaan dan niet meer zozeer over de inhoud, maar over het in stand houden van die ego´s. Een sessie buiten de deur kan dat doorbreken, maar het resultaat is vrijwel altijd van korte duur. De patronen zijn zodanig ingesleten dat de ego-opbouw binnen no time weer op het oude niveau, of zelfs hoger is. Veel consultants verdienen hun brood met dit verschijnsel. Je kunt dit mijns inziens alleen doorbreken, door bij de wortel te beginnen. In dit geval waarschijnlijk de directeur en zijn kijk op management.